Juli

Juli
Nicktistlar

fredag 12 oktober 2018

Fredag kväll.

  Så sitter jag då här igen, och kan inget annat som de ibland säger. I går var jag för andra gången borta i Bridgens hus och blev den här gången hoplottad med en annan Anders. Vi var väldigt snabba med våra olika överenskommelser, fyrkort eller femkorts högfärg? poängstyrka på sangen ? Satte oss vid bordet och fick möta hans ena broder, visade sig sen att det var där det gällde. Konstigt nog så lyckades vi komma rätt de flesta gångerna, passade när vi inte hade kort och spelade hem det mesta vi bjöd ofta med övertrick. Så när resultaten lästes upp så hade vi en poäng mindre än ettan, det par vi mötte först omgången. Men vi var nöjda med vår andraplacering.

  Vet inte om det var spänningen som släppte när jag kom hem eller vad det blev. Hade tänkt att åka upp på kolonin och fixa lite men hade ont i kroppen, frös och var trött så in i norden. Blev soffan med en bok den tid jag höll mig vaken. Så det blev inget gjort över huvud taget mer innan jag fixade till lite käk och rätt snart kröp ner i sängen.

  Sov skapligt i natt och var uppe före åtta, sen blev det lång frukost och en del daterande. Värken i kroppen hade mer eller mindre gått över. Troligtvis knäckte jag ett revben för snart fjorton dar sen på vänstersidan långt ner. Har inte haft något större problem, spela golf i måndags var inget problem, men i går gjorde det riktigt ont när jag kom hem från bridgen. I dag var det som vanligt igen, ömt när man trycker på sidan men men inget som hindrar min rörelseförmåga. Så efter lunch cyklade jag upp till lotten. Satte ner vitlöken och grävde upp den potatis som ännu stod kvar i jorden. Tog även upp några morötter som jag hade med hem.

  Sen kastade jag ut komposten och började höstgräva, kanske lite för tidigt med den här värmen. Ogräset hinner kanske växa till sig i det grävda. Broccolin som inte blev så mycket av, växte visserligen så det knakade när det väl började regna, men gick upp i blom direkt. Den drog jag upp och förpassade bort till den stora gemensamma komposthögen. Grönkålen står dock kvar och är hur fin som helst, där tog jag med mig hem en del. Så det blev smörstekt grönkål nu i kväll, smaskigt.

  Syrran kom också i dag, hon har fullt jobb med att få bort den gamla tejpen på växthuset. Sen har hon köpt ny, bättre, tejp och ska tejpa om igen. Hon är rädd att växthuset blåser sönder när höststormarna drar förbi. Hon var kvar när jag tog cykeln och åkte hem, då räknade hon med att skulle vara kvar en timme till. Men skulle inte förvåna mig om hon höll på tills hon inte såg längre vad hon höll på med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar