Juli

Juli
Nicktistlar

onsdag 22 augusti 2018

Så var jag här igen...

  Har varit på fastlandet och golfat i helgen, de bägge grabbarna tyckte att jag kom på en bra idé när jag nämnde att vi skulle ha varit i väg. De planerade direkt och i fredags bar det av till Linköping och till den stores studentlya. Där samsades vi på tjugofyra kvadrat en hel helg. Dom tyckte jag var mest svidig, allrahelst när vi efter arton hål på Åtvidaberg skulle gå från hans lägenhet och in till city i Linköping, fyra km ! Nåja, när vi väl kom fram åt vi gott och sen blev det taxi hem. Tidigt sänggående för min del efter en tuff dag. Nästa dag blev det Landeryd norra, tuff bana vilket märktes på mitt resultat. Nog om detta, blev en taxi från hamnen i måndagskväll, hade inte lust att tampas med backarna med väska och golfbag.

  Denna dag började i tvättstugan och så handel av nödvändig proviant. När jag sen skulle ställa in bilen i garaget hamnade jag av någon konstig anledning på Tofta skjutfält som ännu har öppet tills vidare. Blev de vanliga ställena och jag konstaterade att vi går en ny vår till mötes. Klicka på bilderna !

Tulkört i blom...


...likaså Solvända...


.....Backtimjan.....


...och till och med en kvist "tynne", eller Slånbär.

  Sen stod det visserligen en hel del torra små tallplantor både här och där men det kommer väl ny självsättingar. Dåliga mobilkort från min favoritbacke strax söder om Nasume myr. Åkte vidare till Hojgardsmyr där Sångsvansparet visade upp tre ungar. Stötte också på en flock årsungar av Halsbandsflugsnapparen tillsammans med en Rödstjärt och tre Lövsångare. De åt troligen upp sig inför flytten som snart sker. Precis när jag skulle lämna fältet kom det först en, och sen en till stor fågel och landade i ett träd inte mer än femtio meter från bilen där jag satt. Kungsörn, de lättade och kom åt mitt håll och visade upp sig fint. Den ena hade ett byte i klorna, troligen en liten kanin. Ett gammalt par som har ett bra stycke mark att hålla till på. 

2 kommentarer:

  1. Naturen vet väl inte riktigt hur den ska bete sig nu när det kommit regn efter en så långvarig torka. Här har bergklinten satt igång att blomma igen. Undrar hur det blir till våren då?
    Så häftigt att få kungsörnar, det är mäktiga fåglar. Läste att det är mycket myxomatos och gulsot på rabbisen nu, så det var kanske ett lättfångat byte.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo som sagt, det är frågan om naturen tror att den kan
      börja om på nytt nu. Och vad blir det då i vår ?
      Vi får väl se om vi får nån vinter. Kram/Anders

      Radera