Juli

Juli
Nicktistlar

tisdag 14 augusti 2018

Har man inte jobb så skaffar man sig.

  Kunde vara lämpligt med en innedag i dag tänkte jag när jag så småningom klev ur sängen. Ta fram dammsugaren och köra några varv med den, stryka de där tröjorna som ännu ligger där. Men först lite uppdateringar av hemsidan, ta bort gammalt och lägga in nytt. Hösten är ju snart här och alla aktiviteter tar fart igen.

  Så skulle jag ju göra nåt av det som jag tog hem från lotten i går kväll. Eftersom det kändes höstlikt så blev det en gryta. När jag står och håller på med den så brakar det till inne i lägenheten. Knallar in och i sovrummet har spärrarna till stora fönsterrutan skakat loss, som det ibland gör, och fönstret har blåst in över fönsterbrädet. Två krukor och en ytterkruka ligger på golvet krossade och uppblandad med jord. Knallar in där barfota och kollar, lyfter upp de två små kaktusarna som har stått i varsin kruka i fönsterkarmen. Låser spärrarna och stänger även det lilla vädringsfönstret. Sen måste jag fortsätta med ingredienserna till grytan.
När den står och puttrar kan jag gå in och plocka skärvor samt sopa upp jorden. Letar efter krukor, det får bli plast, ut på balkongen för omplantering och hittar en avlång ytterkruka där båda får plats.

  När grytan är klar och jag fått mat i magen kommer äntligen dammsugaren fram. Kommer underfund med att jag ska nog ta dammvippan och damma av lite ordentligt. När jag så småningom har en skinande ren, nåja, lägenhet så är det dags att göra nåt av de gurkor jag tog med mig hem. Hittar ett recept på syltgurka och kör i gång med det. Får räkna om receptet lite och inte har jag nån hel ingefära hemma men jag har ju det i lösvikt. Går rätt fort att fixa till detta och jag hinner även rensa upp i kylskåpet, en stor skål med smörgåsgurka står där och tar plats. Har ju ätit en del av den så det som är kvar har jag burkar till och de tar ju mindre plats. Och mina syltgurkor ser fina ut och även dom har jag burkar så när det har svalnat så är de också instoppade i kylen. Hur var det nu med den där platsen ?

  Sen tycker jag det är dags att vila och går in och blir sittande framför datan. Broderen ringer och frågar om golftävlingen jag anmält oss till. Vi pratar runt ett tag och så måste jag ju kolla nån annan grej i datorn....
De ostrukna tröjorna ligger ännu kvar där jag sist såg dom.

4 kommentarer:

  1. Syltgurka som är så gott!!!!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott är det, och åt går dom. Ber om ursäkt för lång svarstid.
      Kram/Anders

      Radera
  2. Krossade krukor är så jobbigt! Hoppas de små kaktusara klarade sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag klarade fötterna och de små har fått nya krukor.
      Så det ska nog klara sig.

      Radera