Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 13 augusti 2018

Lite av varje

  Blev sittande hela lördagen, först melodikrysset och sen var det ju en massa idrott på dumburken. Och där blev jag sittande. Söndagen hade jag tänkt på lite fågelskådning, höstflytten har ju satt i gång och i viken på väg ut till Asunden brukar det samlas vadare.
Tog vägen förbi Perra i Vallstena för han efterlyste en sångtext som jag hade. Blev sittande där ett tag och vi planerade lite inför höstens övningar och ev. framträdande. Sen drog jag förbi Slite och provianterade vid ICA. Tänkte jag kunde unna mig lite lösgodis men de har tydligen dålig omsättning på detta. Den godis som jag fick med mig var både torr och smaklös. Men vad gör man, kan ju inte häva det i en soppåse.

  Första anhalten blev Barläst där jag var ur och försökte hitta lä nånstans. Men det var nästan omöjligt att hitta. Sitta bakom nån kåk utan att se sjön under tiden jag sätter i mig den införskaffade lunchen är ju inte kul. Fortsatte ut vägen till Asunden där jag blev glatt överraskad att den var i så bra skick. I fjor fick jag kryssa mellan alla hål men nu hade de fixat till den. Satt kvar i bilen med uppsikt över viken och intog en kanske inte så kulinarisk lunch. Till råga på allt så blåste det så inte fanns det några vadare där, en liten flock skärsnäppor gjorde en kort visit. Annars var det Grågäss, Gråhäger och Vitkindad gås. 


  Gick ut till raukfältet och hittade den här gubben som man nästan kunde tro att han skulle blåsa omkull. Fin profil i alla fall. Eftersom det blåste ordentligt och jag hade shorts och visserligen tre tröjor på över-kroppen så gick jag upp över berget och ner på andra sidan för att närma mig viken från söder. Svarta moln som kom västerifrån gjorde att jag rappade på till bilen.


  Hade dock inte mer bråttom än att jag stannade till vid de här solarna, Spåtistlarna lyser verkligen upp i den annars torra, gråa marken. Kom fram till bilen och började titta på en karta, min Rummelrajkompis hade sagt att det gick en liten väg runt udden fram till Hideviken. Visserligen bara ett körspår men fullt framkomlig enligt honom. Sagt och provat, körspåren gick i stort nästan nere vid vattenbrynet. Kom så småningom fram bakvägen till stugbyn vid Hide. Försökte få tag på min årjelkompis där för en ev. fika. Men, som vanligt, inget svar på mobilen. Fick ett SMS sent på kvällen att han vid min påringning just var i färd med att viga ett bröllopspar. Så det hade ju inte blivit nån fika.

  Fortsatte ner till Kulturbrottet och upp över berget på en något knagglig väg. Läste lite fel på kartan så jag fick se St Olofsholm också. Knallade runt ner till den lilla hamnen och sen upp till kapellet. Dock inga bilder. Sen funderade jag på om jag skulle fortsätta norrut eller dra hemåt. Hamnade i Hellvi kyrka och där fick jag äntligen en förklaring på Gute Ljaudkarte som jag sett i evenemangstipsen hela sommaren. Det är sex st kompositörer som gjort musik och installerat i sex kyrkor på norr. Kom in i kyrkan och där var en något konstig musikupplevelse. Mest olika röster med lite konstiga ljud i bakgrunden. Jaha, tänkte jag när jag såg i broschyren. Tingstäde och Bro kyrkor var med, då blir det den vägen hem. Kom till Tingstäde och läste på förklaringen att där hade kompositören använt en hel del flöjter. Var bara det att det hördes inte ett smack. Vaktmästaren hade tydligen tröttnat och inte startat bandet. Åkte vidare till Bro och där var lika tyst. När jag satte mig på en stol under predikstolen hörde jag dock något. Jo, där uppe stod en liten musikanläggning som jag fick se när jag knallade upp. Det var dock dåligt ljud och jag försökte höja volymen men det var inte lätt att få höra nåt om man inte stod däruppe. Jag funderad på om jag skulle ta kontakt med de som fixat till det hela och klaga på dåligt arrangemang. Tyckte det inte var någon ide eftersom sista dagen är  morgon tisdag.

  Kom hem och satte mig framför teven och fick se svanska damsegrare i golf och framför allt en svensk guldmedaljör i stavhoppet. Ja jäklar !

  Dagen har tillbringats på Gotskas golfbana efter att jag gjort besök på de båda apoteken på Öster. Var och fick tag på Malört som redan blommar och har nu satt upp två flaskor Besken. Ska enligt mitt ärvda recept egentligen fixas till på Bartolomeusdagen den tjugofjärde men naturen är ju tidigare än den var då när min äldsta syster gav mig receptet i början på sjuttiotalet. Som traditionen bjuder så tog jag de sista dropparna av fjolårets blandning.

2 kommentarer:

  1. En innehållsrik söndag och massor av frisk luft måste du ha fått, för fy så det blåste i söndags. Jag höll mig i stort sett inomhus. Var bara ute och försökte rädda krukor som blåste omkull.
    Igår var det betydligt bättre och vi hade ett par trevlig timmar med kubb i Sicklingsparken.
    Ha en fin tisdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nog blev jag urblåst alltid. Och mina tomatkrukor på balkongen ser bedrövliga ut.
      Tredje våningen i hörnlägenhet är inte det lugnaste stället.
      Kram/ Anders

      Radera