Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 15 april 2018

Blandat.

  Drog i väg söderut för att kanske få se en Härfågel, det rapporterades om åtminstone två på ön i går. En i Östergarn och en vid Paviken. Det är en av de fåglar som jag inte har på min lista, vet visserligen att jag sett en för åtskilliga år sen i yngre år. Men har bara ett minne att den satt på en taggtråd, vet ej var eller när så den räknar jag inte. Och när jag var och spelade golf i Portugal var det gott om dom på banan, men det är ju inte här i vårat land direkt så de går också bort. Ska det va ska det va på riktigt.

  Det var dock ingen längre sikt här på västsidan så det blev ingen nu heller. Åkte till Halla och gick runt returvattendammarna från Roma samhälle där. Tog en timme att gå runt, ganska mycket fågel var det och gav några nya årsarter. Sen tog jag vägen införbi Norrbysdammen i Follingbo på hemvägen och där fanns en Gråhakedopping, den andra i paret låg troligen på boet redan.

  Skapligt nöjd ställde jag färden mot kolonilotten och rensade och förberedde för sättning av gul lök. Och så småningom potatis så det blir färskt till midsommar. Men ännu får det vänta några dagar, får bli något varmare för det var rackarns vad det blev kyligt när det började blåsa. Många lottägare var dock på plats och låg i startgroparna.

  Och i dag har det varit synlig en Härfågel på Näsudden !

 

2 kommentarer:

  1. Nu kommer försommarvärmen säger SMHI, så till helgen kan du säkert sätta potatis. Förr satte jag den alltid den 1 maj, man skulle ju ha något att göra den dagen också. ;)
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som mitt svar i går försvann ut i cyberrymden. Frågan är om det inte blir åtminstone några potatis i jorden på fredag. Vi hade en granne hemma och han skulle alltid ha ut korna 1 maj, om det så var full snöstorm så skulle de ut och röra på sig den dagen. Sen var det inte så noga när de fick komma ut. Han hade grannar runt sig som var arbetare så jag vet inte om det var nån egen..... :)
      Kram, Anders

      Radera