Juli

Juli
Nicktistlar

lördag 14 april 2018

Vårkänslor.

  Blev inget skrivet i torsdags eftersom det blev "sainafte" på Jazzklubben och jag var inte hemma förrän strax innan midnatt. Var tre bra musiker som spelade men jag fick inte höra så mycket eftersom vi satt i kassan utanför själva lokalen. Vi slog igen kassan en stund efter paus så då fick jag lyssna till slutet. Anders Hagberg var väl den kändaste av dom, sen var det en liten indiska som spelade tablas. Hon hade lärt sig i barndomen trots att det inte var populärt att tjejer spelade på tablas. Den tredje spelade cello, han hade en något avskalad cello som han preenterade och berättade om därför att den blir tvåhundra år gammal i år. Väldigt duktiga och samspelta musiker alla tre, magiskt.

  Morgonen i går laddade jag för tandläkarbesök, men det hade kört ihop sig i deras nya datasystem för bokning. Blev uppringd av dom två timmar innan jag skulle dit och fick en ny tid i slutet av månaden. Var ju inte riktigt vad jag räknat med så det blev inget av med mig på hela dagen. Tänkte cykla upp till lotten men det var motvind och såg ut att blåsa kallt så det blev att jag satt framför datan och teven så gott som hela dagen. Och ingen lust till nåt skrivande över huvud taget.

  Lite mer action i dag, började med krysset naturligtvis sen ut till Gotska men där hade baugetttouren redan haft sin prisutdelning och åkt hem. Blev en fika och lite snack med personalen. 

  Färden fortsatte sen norrut till Lummelundsbruk, inte så mycket vatten som det varit tidigare i ån. Och heller inte så mycket fåglar, fast det ska jag väl inte säga.Vimlade av rödhakar, gärdsmyg och de andra småfåglarna. Dock inget av nåt roligare slag, inte ens strömstaren som varit där i vinter. Gick dock runt innan jag åkte till Landträskdammen. Där fick jag se lite nya arter för året och där paret brun kärrhök har kommit, de gjorde lite flyguppvisningar för mig. Fortsatte sen ner vägen förbi dammen och ut på åkrarna söder om. Det är väl egentligen inte tillåtet men jag kör där ändå för när man kommer från det hållet ser man bara en skylt men det går inte att läsa vad det står på den. Känns som jag förklarat detta förut, men, men, jag tänker på vad den nu pensionerade arrendatorn sa. Bara du inte ställer din bil eller på annat sätt är i vägen är det inget problem.
 Blåa och röda blåsippor vid Lummelundsbruk........

...... och Tussilago vid Landträskdammen.

  Hittade lite andra vägar därute i myren i dag så det blev en ordentlig tur med en del fågel i alla fall. Kom till slut upp vid själva Skäggsgården och där var vårbruket i full gång såg det ut som. Vägarna var torra och dammiga men åkern han sådde på var något dammigare ska jag säga. När jag nästan var ute vid asfalts-vägen så står där en fin skylt med nån text på som jag inte behövde bry mig om eftersom jag körde åt andra hållet, eller ? När jag ändå var i gång fortsatte jag ner förbi Gällungsdammen också. På vägen i början höll Ryftes grönsaker på att täcka nysådda morötter med plast. Så nog är vårbruket i gång.


  
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar