Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 16 april 2018

Fulltecknad måndag.

  Sitter här med stickande fingrar efter en lång dag, började strax efter fyra i morse. En Rödstjärt satt nere i trädgården nedanför mitt sovrum och sjöng mycket högljutt. Hade inte fönstret öppet men gick upp och öppnade och låg och lyssnade på den och andra fåglar som började vakna till. Efter en stund tystnade den kärlekskranke gynnaren och jag kunde somna om.

  Kröp ur sängen vid halv åtta nånting och gick ut för att fixa frukost. Brukar gå in till min odling, duscha och snurra på krukorna under tiden tevatten och frukostägg kokar. Vet inte riktigt vad som hände när jag skulle vända första plåten med krukor.


  Bara att lugnt, nåja, gå ut och sätta i sig frukosten sen fick jag in och ta vara på de små. Dammsugaren åkte fram och jag fick hela lägenheten dammsugd. Inget ont som inte har nåt gott med sig.

  Sen kunde jag börja ta i tu med mitt, skulle upp till ABF och kopiera upp foldrar till mötet på onsdag. Jag skulle handla och jag skulle hämta beställd medicin på apoteket. Förmiddagen var snart gången och jag hade lite i baktanke att jag måste kolla upp om jag kunde få i hop kajpar till soppa i morgon. Ringde till syrran och frågade om hon skulle hänga på, javisst sa hon. Nån timme senare var vi på väg och kom fram till stället där vi plockade i fjor. 

  Tittar du efter riktigt noga så ser du nåt blad med kajp, inte stora men det blev en knapp liter i påsen. Nästan mitt i bilden syns något lila, jag trodde det var Gotländsk Nunneört men efter konsultation i flora så har jag fått det till Smånunneört. Vi for vidare mot nästa mål och nya primörer, nässlor, de var inte heller stora, precis lagom att de inte skulle brännas. Trodde vi ja, här sitter jag i kväll med stickande fingrar men det går över. Syrran fick se nåt annat kul mitt inne i nässlorna.

  Gotlands landskapssvamp Jordstjärna, gamla exemplar från i fjor visserligen men det kan löna sig att åka dit senare i vår för att hitta färska exemplar. Som grädde på moset fick jag in två nya årsarter. Brushane två stycken och tror det var två Enkelbeckasiner också. Det är ju för fåglarna jag har kommit dit men sen fick vi se nässlorna och då är det ju bara att ta för sig. Så nog ska det bli soppa på onsdag alltid.

  Sen satte jag mig när jag kom hem och slumrade till lite, men kom plöstligt på att jag hade glömt nåt. Visst vi hade ju årsmöte i bostadsföreningen klockan sex. "Hur mycket är klockan, fem i sju, hm.. förhandlingarna är slut. Gå ner för att få i sig kaffe och smörgåstårta, naj det får vare".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar