Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 7 januari 2018

Vilken svenskdag !

  Vi trappbos hade lutfiskdag i går, vi brukar käka lutfisk tillsammans så här i jultid någon dag så i går blev det av. Vi är ju enpersonshushåll nästan samtliga så det blir ju inte av att man lagar lutfisk till sig själv. Då är det ju kul att det är fler som gillar lutfisk. Sen blir det ju alltid så att när kvällen lider så kommer det fram mer smågodis så det blev "sainafte" i går.

  I dag var det ju stor idrottshelg och allt skulle gå på teve. Tittar ut när jag vaknar och ser att det är första dagen i år som det inte är ett moln på himmelen. Så efter frukost snörar jag på mig kängorna för att gå en sväng. Möter en av min körkamrater och han har samma problem som jag, vilken sport ska man välja, de går ju samtidigt. Nåja, skidskyttestafetten kan man ju kanske hoppa, det brukar gå bra ett tag sen är det alltid nån som skjuter bort sig. Det är väl tjejerna som har störst chans kommer vi överens om.

  Efter nästan en timme är jag hemma igen och på med teven och kaffe. Slalomtjejerna verkar gå skapligt i dag också. Killarna går det lite sämre för men två får ju åka andra åket. Sen krockar ju avslutningen för damerna i Tour the ski med damstafetten. Det är ju ingen svenska som har nån chans i klättringen mot toppen så jag swappar mellan kanalerna. Det är ju allti kul att se hur de tar ut sig i kampen mot berget. I skidskyttet råder dimma men di svenske håller sig framme i täten. Sitter bara och väntar på, vem skjuter bort sig. Men det gör de ju inte, de kommer in på en finfin tredjeplats.

  Dags för andra åken i slalom, tjejerna kör upp sig Anna och Estelle blir tia resp. åtta och Frida säkrar andraplatsen. Myhrer kommer på en försmädlig fjärdeplats och Hargin en bit längre ner. Sen när herrarna ska börja sin klättring upp i slalombacken så börjar ju herrarnas skidskytte samtidigt. Blir ett jäkla swappande igen. Inga svenska framskjutna placeringar att räkna med i klättringen men som sagt det är kul att se hur de pressar sig till nästan medvetslöshet. Skidskyttet startar med en relativt okänd kille, han sköter sig dock så han är med däruppe i täten. Dimman tätnar mer och mer så jag sitter och väntar på att de svenske ska missa och få åka straffrunda men inte. De verkar trivas i dimman, sista växlingen ligger de tvåa och Fredrik som gjort bort sig förut har en halv minut upp till ettan, han kör dock in lite tid och skjuter bra. När sista stående ska avgöras så kommer han in tätt efter italienaren. Fredrik bommar ett skott men italien bommar två varvid Fredrik träffar med första extraskottet och kan defilera hem segern !

  Nöjd och glad att jag varit med och hejat fram dom alla kan jag gå ut och fixa till min torskrygg, dagen till ära tar jag ett glas vitt till den och frar framgångarna.
Och A7-fältet bebyggs mer och mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar