Juli

Juli
Nicktistlar

onsdag 11 oktober 2017

Besök i svampskogen.

Hade lovat att jag skulle åka med och stänga till ett sommarviste med sångarbrodern Pelle. Fönsterluckorna skulle sättas för och då måste man vara två, en inne och en ute. Vi hade bestämt i dag om det inte var dåligt väder, så halv tio blev jag hämtad. Var ju en bit att åka men vi kom fram och började med att ställa in de stora borden i båthuset, det gick betydligt lättare på två kom han på.
När vi nu ändå var nere mot stranden så gick vi ner för att kolla vattnet, helt stilla och solen på väg fram. Han hade även koll på att det kunde finnas Rödgul trumpetsvamp därnere vid stranden. Och mycket riktigt de fanns där, men vi hade ju inte med oss något att plocka i. Men vad gör man inte när det finns svamp.
Just det, man tager vad man haver.

Men vi gick upp till stugan och satte i gång med fönsterluckorna, och det var inte det lättaste. Men efter en del byte av luckor, och tillbakabyte så hade vi lyckats fått dit luckorna på fyra av fem fönster. Det femte fick bli ett provisorium tills vidare. Lite annat inplockande med trallor och lite andra prylar blev det också. Så höll vi lite fika med mackor och frukt innan vi letade fram en korg och en kasse för mer svampplockande.
Blev nog uppemot en tio- tolv liter innan vi gav oss. Bara rödgul trumpet så när som på några riktigt fina blodriskor som slank med. 
Hemfärd och jag hade kvar av grytan jag fixade till i går, det var på med spisen och så ställde jag mig och började rensa svampen. Åt och fortsatte att rensa, hann bli färdig innan det var dags att åka ner till kören.
Hann faktiskt fixa en stuvning på de två små riskorna jag hade som jag blandade med lite av de andra svamparna. Blev riktigt gott på en knäckemacka. Sen handtvättade jag kepsen, jag tyckte när vi åkte upp att den var skitig och den blev ju inte renare av att jag använde den till svampkorg. Duschade själv med för jag hade jobbat mig svett under dagen.
Körövningen var lite rörig i kväll, vår ordförande har varit på resande fot nu i två veckor och han hade en del att informera om. Och så blev det en del diskussioner om vi skulle hinna få i hop någon repertoar till en eventuell julkonsert, fan trot, ....men det brukar ordna sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar