Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 23 juli 2017

Uppdatering.

Tiden rännar i väg och jag hinner inte med att uppdatera här. men nu kommer det lite om vad jag pysslat med sen sist.
Torsdag var det Grötlingbo Cup på När, jag hade i egenskap av titelförsvarare äran att delvis hålla i tävlingen. Håkan skötte inbjudnigar och bokade tider och jag såg till att det fanns priser och fick sköta själva tävlingsdelen därute på När. Nu har jag ju vanan inne så det var inget större problem, det är det där med prisanskaffandet som är det svåra. Prisbordet måste ju anpassa till att startavgifterna räcker till i annat fall får man skaffa en sponsor eller vara sposor själv. Hamnade inte på prisplats i år men dock på den bättre halvan.
Efter prisutdelning och mat i magen så tog jag en tur ut på Närsholmen.
Tittade på fåglar och blommor den här Harklövern bl. a.

Och en Krustistel som var svårflörtad att fota.

Så hade jag ju gott sällskap därute, nyfikna som attan men jag hann tillbaka
till bilen innan dom blev alltför närgångna mot den.

Sov dåligt på natten för jag fick riktigt ont i nacken och skallen när jag gick därute med kikarn runt halsen.
Hade i stort sett tunnelseende när jag for mot staden p.g.a jag var tvungen att vrida hela kroppen när jag skull kolla åt sidorna. Följden blev att jag låg ganska lågt hela fredagen, endast tvätt och städning. 
På kvällen hade vi dock bestämt syrran och jag att vi skulle åka på Bottarveteatern i Vamblingbo. Var väl inte nån av deras bästa uppsättningar men jag fick använda skrattmusklerna en hel del,
Sen skulle det bli ett kort stopp vid det nya huset på vägen in. Det blev både husesyn och kaffe så det tog sin lilla tid innan vi var åter i stan.

I går lördag var det de vanliga bestyren på morgonen, lördagstidningens kryss, ring så spelar vi och melodikrysset. På eftermiddagen var det dags att åka mot Hide inför Hide Blues på kvällen. Jag och min kompis , den gamle skolläraren, hade lovat att vi skulle sitta i kassan och hjälpa till att bygga upp platsen där vi skulle sitta. Allt var redan klart och uppbyggt när vi kom dit och repeterandet höll på så vi åkte till stugan han har tillgång till. Meningen var att jag skulle bo kvar frågan var bara var. Han hade en yngre familj inom släkten som också bodde där. Jag fick välja var jag ville bo och det jag var minst attrakterad av var i dubbelsängen med honom.
I god tid drog vi i väg till Hide Kulturbrott där blueskvällen skulle gå av stapeln. Vi hade mycket strul i början med krånglande kassaapparat, krånglande betalmaskin och dålig täckning för Swisch. Som tur var så var det inte sån stor rusning då nästan två timmar återstod innan de skulle börja spela och med lite hjälp av de som kan tekniken så kunde vi börja ta betalt. Den dåliga mobiltäckningen kunde vi dock inte göra något åt. För en del funkade det och för andra inte. När klockan närmade sig åtta tätnade publikleden och vi hade fullt jobb och det var tur att många hade stolar med sig att sitta på.
När det var en halvtimme kvar till de beräknade sluta spela räknade vi i hop kassan och plockade med oss kassaapparat och betalterminal samt pengarna.
Ännu en timme hann vi lyssna till musiken på nära håll för det blev många extralåtar med till slut alla de medverkande musikerna på scenen. Visst fanns det några som hade synpunter på arrangemanget, toaletter, matserveringen och inträdesbeloppet men de flesta tror jag var nöjda med kvällen.
Så skulle vi ju ta oss hem i mörkret gående på till slut mörka stigar men konstigt nog hittade vi. Avslutade kvällen ute på terassen med varsin öl och "skollärarn" såg till att jag kom in på rätt stig till stranden sen var det bara att följa strandkanten. Bäddning i mörker gick bra och jag sov gott, vaggad av vågkluck och skogens sus. Vaknade i morse av det var något som knackade men kom underfund med att det var nog vindflöjeln som eventuellt behöver smörjas.
Sämre nattkvarter kan man ju ha, sov i mittboden med "fågelholk" på sidan.

När jag sen fram på förmiddagen kom tillbaka till stugan stod fadern i gästfamiljen och stekte plättar. Det blev plättar, fruktsallad, te och mackor till den förstärkta frukosten, gott. Tackade så småningom för mig, vi åkte bort till Kulturbrottet och hade det inte varit för golvet på serveringen och "skollärarns" bil som stod kvar, så märktes det inte att det var någonstans uppemot trehundra personer där under lördagskvällen. 
Åkte hemåt för att se upplösningen på golfen, the Open, och hade det inte varit att reklamen lät nästan som min mobil så hade jag nog knoppat in ordentligt men vid varje reklamavbrott hoppade jag till. Sen att det blev så pass spännande mot slutet gjorde ju att jag höll mig vaken ändå. Men nu är det dags att krypa ner och sova skönhetssömn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar