Juli

Juli
Nicktistlar

onsdag 19 juli 2017

Öppet skjutfält 3

I dag tog jag med syrran ut på skjutfältet och det blev en hel del blommor. Därmot så var det dåligt med fågel. Det var i princip bara när vi kom ner till Håjgardsmyr där min granne stod och skådade. Brun Kärrhök en hona, Sothöna med ungar, Rörhöna två Sångsvanar ett antal Smådopping både gamla och ungar och en Häger var en del av arterna. Så hade vi en gammal Havsörn som flög över oss när vi var på väg hemåt.
Har tyvärr inga bilder på fåglarna, svårt att få dom att vara stilla och har man bara mobilen så.

Däremot så blev det en hel del andra bilder både på blommor, utsikten och några på syrran. Lägger in ett antal här nedan.
Kärrknipprot och Brudsporrar varav en har ett litet pigmentfel.

Vägtisteltrodde jag när jag fotade men när jag ser på bladen så stämmer det
inte riktigt. Men det stämmer inte med någon annan heller så det kan vara 
en korsbefruktning kanske.

Och här är det en Väddklint som lider av albinismen och hade 
helt vita blommor.

Nässelklocka eller Hässelklocka var frågan, svaret blev något överraskande Knölklocka
som varken jag eller syrran sett tidigare.
Eller rättare sagt vi har nog sett den men då har vi tagit den för någon av de
andra varianteterna av klockor.
Balanserande på klippkanten för att få bästa bilden och i horisonten är en
av snabbfärjorna på väg in mot Visby.

Blev det nåt ?

Jag var ju tvungen att ta vyn söderut jag med, vi befinner oss
mellan Blåhäll och Stavklint. Och som vanligt så ger inte mobilen
rätt åt vyn med det solglittrande havet.

Och ännu är skjutfältet öppet i c:a tre veckor till men i morgon blir det golf !

1 kommentar:

  1. Hoppas att det blir en trevlig golftorsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera