Juli

Juli
Nicktistlar

onsdag 14 juni 2017

Sommarvärme.

Nu verkar det som sommaren är på G ändå. Kände bara att jag inte kunde slöa en dag till, tvättade visserligen i går. Blev en tur på cykeln för att ut och lyssna på lite fågelsång, tänkte jag skulle få höra Rosenfinken nere på det gamla P18-området. Blev genom Gråbo ut till södra, Träkumlarondellen, och så fortsatt till vägen mot Stenkumla. Ner genom lövskogen till P18-änget, många fåglar uppgav sin stämma, taltrast, löv-, härm-, och grönsångare, halsbandflugsnappare, tal- och koltrast och en del till, men tji rosenfink.
Cyklade vidare mot Vibble och ner över S Hällarna. Det första som möte mig vid bunkrarna var det här.
 Bland Reseda, Gråbo och Blåklint växer det en massa Bolmört
har troligen kommit när grus och jord blivit omrörda. 

Fortsatte norrut och fick se de här Aklejorna, var ju bara tvungen att kliva av och föreviga. Tyvärr så kunde jag inte få till bilden som jag ville ha, det var en backe i vägen för att jag skulle bli nöjd så det fick bli två bilder.

Vyn ut över sjön gör sig inte rättvisa så här, måste egentligen upplevas.

Sen blev det förbi Bihotellet, men där var det dålig fart. Tror inte bina trivs lika bra där som dom gjorde i den gamla skjutavallen som tyvärr blev bortschaktad. Ner på spången bakom Leva där gärdsmyg och rödhakar försökte överrösta varandra.
Hem via Smålandsgatan, tyvärr var B på väg till jobbet så inget fika. Hem för mat i stället och siesta i solen på balkongen, och jädrans vad man sover gott efter en sån tur toppad med mat. Innan jag knoppade in så var jag ju tvungen att fota mitt lilla stenparti. Till nästa år blir det nog omplantering för nu är de på väg ur krukorna.

Gav tydligen ljud i från mig för grannarna  balkongen snett under mig började prata med mig. Så till slut så blev det en fika i dag också utan att jag behövde sätta på bryggaren.



2 kommentarer:

  1. Det låter som en riktigt härlig cykeltur. Själv är jag totalt rudis på fågelläten och känner bara igen ett fåtal, men jag är glad över allt fågelkvitter.
    Trevligt att du fick kontakt med dina grannar och slapp dricka kaffe i din ensamhet.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet är bara att jag tappat de högre tonerna så en del fåglar ser jag att näbben rör sig, men hör inget. Och som sagt tur man kan gå ner till grannarna och prata bort en stund och bli bjuden på fika. Kram Anders

      Radera