Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 12 juni 2017

Snabbvisit i storstan.

Fredag morgon bar det av med båten till Nynäs och vidare till Haninge. Studentexamen på G. Hotell var bokat på lagom gångavstånd från pendeltågstation, incheckning och lunch innan det var dags att promenera bort mot Fredrika Bremergymnasiet där den lille, långe, redan tillbringat tre år. Hans klass kom ut bland de sista men vi visste något sånär tiden så väntan blev inte så lång. Många anhöriga med plakat, blommor och annat som hängdes runt halsen på de nyutsprungna.
Lite förmaningar innan det var dags att kliva upp på lastbilsflaket ?
Nu sköter du dig !

När de nykläckta åkte i väg så var vi bort med grejer till elevhemmet som varit hans bostad under åren som gått. Sen tillbaka till hotellet för ombyte för de som bodde nära. Pendeln in till smeten och till en alldeles kanonmiddag på lokal. Vi skulle hålla festföremålet sällskap tills hans kompisar kom in till stan så det blev en ganska lång sittning. Promenad till pendeltåget och "hem" där jag somnade ovaggat bara jag hann lägga örat mot kudden.
Så blev det ju en ordentlig frukost på morgonen, eftersom jag redan spänt ut magen kvällen innan så gick det ner en del. Utcheckning och den lille tillstötte innan vi drog in och fick ställa in väskorna på centralen. Sen blev det besök i XXL, den enda sportkedja som inte finns på Gotland, vad annars med fyra sportfånar. Trots massor av folk ute så lyckades vi hitta ett bord för fyra i Kungsan.
Två trötta bröder som ser ut att längta efter en säng för att kunna 
sova middag efter maten.

Det hann bli många steg på gatorna innan vi släppte i väg den lille, kaffe och årets första mjukglass för min del. Då var det ännu dryga två timmar innan vi skulle åka så det blev en öl på centralen och ut i vimlet igen. Men till slut så kom vi äntligen på båten och kunde sitta ner, där anslöt de andra fyra också så vi var en liten grupp som satt och fördrev tiden i ekonomiavdelningen. En kvart tog det för mig att gå uppför backarna hem och tio minuter efter jag låst till om mig så tror jag att jag sov.

I går var det vattning av syrrans blommor, lite pyssel på kolonin innan jag cyklade förbi dotera där det var loppis på landskapsgatorna. Satt där och gaggade en stund innan jag cyklade hem och vilade mig resten av dagen. Har inte blivit så mycket gjort i dag heller, röjt lite så att jag får plats med mer saker. Trodde jag hade en lite mindre anslagstavla i källaren, men tji vad jag bedrog mig, den var mycket större så ännu är köksväggen tom.
Sen var det ju det här med tvättstugan, klockan sju i morgon bitti, så vad sitter jag här för ?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar