Juli

Juli
Nicktistlar

tisdag 23 maj 2017

....och tiden går.

Efter nästan en vecka på När börjar jag så smått återhämta mig. Men det är ju en hel del en ska hinna med. En cykeltur över P18-området upp vid Vibble asshul där två unga kungsörnar blev mobbade av en ormvråk fortsatte jag över södra hällarna och tog en disig bild över stan och nya kryssningskajen.

Sen måste ju kolonilotten skötas, men det är ju som en gubbe hemma i Havdhem sa, "är man inte först, så kan man lika bra vänta tills det blir tjänligt".Så nu har jag sått och syrran rensat ogräs och troligen fick hon ner en del annat i jorden i går. Jag har satt lite sommarpotatis tidigare som nu börjar visa sig. Men jag tänkte jag skulle sätta lite till, nu när det är tjänligt. Fanns ingen av de sorter kvar som jag ville ha så nu blir det ett lite experiment med tre olika sorter. Jordgubbarna börjar blomma så smått så de har fått duk över sig för att fåglar och annat inte ska komma åt.

Enligt Hela Gotland så var alla fågelskådare och intresserade på Asunden i söndags. Måste dementera, jag var inte där. Men jag var uppe med tuppen i går morse och for i väg till Asunden, där stod två skådare varav den ene hade spanat i nästan två timmar utan att få se någon Bronsibis. Vi var nog ett tiotal som sökte oss dit i tidig måndagmorgon men ingen Ibis var kvar. Troligen så är den kvar någonstans i nån vik där den står och skrattar åt oss som inte fick se den.
Jag åkte förbi ett ställe som jag upptäckte i höstas och tänkte att här måste jag kolla i vår. Var inte så mycket fågel, tofsvipa, drillsnäppa och ett viggpar. Men fint ändå, försökte få till en översiktsbild av de fina Majvivorna men tyvärr gör de inte sig så bra med en mobiltelefon.
Ett rosa fält.

Visst är de fina i all sin enkelhet.

Ett gammalt grustag, kan bli en fin fågelsjö.
Klicka på bilderna !



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar