Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 23 april 2017

Fågelskådning.

Blev en del besök i dammar i dag, var ju så fint väder så man kan ju inte sitta inne och glo ut. Började med att jag körde förbi en bevattningsdamm på en väg som det är tveksamt om man får åka. Står en skylt med en lustig kombination på som jag tyder på mitt vis. Får åka förbi och ta kort på den så ni får se den och kanske komma med ett råd hur man ska tolka.
Kom så småningom fram till Lummelundsbruk som alltid är trivsamt att besöka oavsett vilken årstid som helst. I dag blev jag lite konfunderad, i en av dammarna låg det en and som jag inte blev riktigt klok på. Det var rätt långt bort och motljus/motsol. Jag fick det till att det var en amerikansk sort som finns inplanterad i bur på en del parker här i Sverige. Troligtvis en så kallad parkrymling och inget som egentligen räknas som en riktig observation. Får väl så småningom reda på om det är fler som sett den.
Fortsatte naturligvis till Landträskdammen där jag förväntade mig uppvisning av Brun kärrhök, men där kammade jag noll. Trana och Sångsvan häckar där tydligen för dom fick jag se, plus en massa änder av alla de slag och en del grågäss.
Sista dammbesöket blev vid Nyplings i Lokrume där de byggt en bara några år gammal bevattningsdamm. Men trots att det inte finns någon liten holme eller buskage så verkar det som fåglarna häckar där ändå. Svarthakedopping fanns det tre par av och två par Gravand. Lite andra änder som vanligt och några vadare som kanske var på tillfälligt besök.
Sen fick det vara nog så färden ställdes hemåt till mat och en stund i solen på balkongen där det faktiskt var stilla. Knoppade in en stund med näsan mot solen så jag ser nästan ut som ett stoppljus i ansiktet. Och i kväll åt jag för femte gången i år Kajpsoppa så nu kan snart göken få komma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar