Juli

Juli
Nicktistlar

fredag 21 april 2017

I bland har man flyt.

Var i väg och lämnade in pärmar för att få ett bokslut på vår avveckling av föräldrahemmet i dag. Får vi bara deklaration gjord och betala in skatten så kan vi få till ett avslut under det här året.
Jag kombinerade det med lite fågelskådning och hamnade sen lunchtid vid broder och svägerska. De hade spisat kroppkakor och när hon höll på så hade det blivit många som kan frysas in och ätas senare. Fick frågan direkt om jag hade ätit och blev bjuden på uppstekta kroppisar. Ett sånt erbjudande tackar man ju inte nej till. Nu hade jag ju bara satt i mig två nektariner under förmiddagen men jag hade nog tackat ja ändå även om jag nyss ätit. Smakade underbart gott och kaffe på maten blev det också.
De hade annat för sig så de hängde inte med mig bort till Paviken, jag parkerade för att gå ner till tornet som ligger på östra sidan. På vägen ner hittade jag det jag egentligen var ute efter.

Gotländsk nunneört, det är en s.k. endemisk art som bara finns på Gotland. De lärde vet inte riktigt hur den kommit till men tror att det har blivit en korsning mellan stor och liten nunneört på Karlsöarna. Sen kan den ha kommit in till Västergarn där den nu även har börjat sprida sig till de närliggande socknarna.
Träffade ett trevligt par i tornet och de visade på mig en Ägretthäger. Fick även äntligen se årets första Skedand, fem stycken till och med. 
Och tomaterna som jag tvekat om jag skulle ställa ut i morse hade klarat sig trots att det blåste runt rätt bra på balkongen. Som sagt, i bland har man flyt hela dagen.


2 kommentarer:

  1. Vi har väldigt gott om den gotländska nunneörten här på Odvalds och längs vägrenen i Vallekvior. Det är jättefin tycker jag och jag har aldrig sett den innan jag flyttade hit.
    Ha en fin vårvecka!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den sprider sig från Västergarn tydligen till socknarna omkring enl. den nya Gotlands flora. I den finns Vallekviar med som fyndplats. Ser ut som det kan bli en del ruskväder i början på veckan, men vi får ta det som det är. Ha en bra vecka du med,Kram/Anders

      Radera