Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 19 mars 2017

Slut på helgen.

Så gick då den här helgen också. För min del har det varit en blandning av uteliv-vårfågelskådning och skådning framför teven, har ju varit avslut på alla vintersporter den här helgen. Alpint, längdskidor och skidskyttet har kört sista helgen. Och så då VM i skicross där vi fick guld både herrar och damer som jag bara hörde på radion i går. Hade nämligen fått reda på att det fanns en Nilgås och en Spetsbergsgås i trakterna kring Bogeviken. Eftersom det var fint väder så åkte jag dit. Träffade på en skådare på väg därifrån som hade sett dom, de står ungefär kl två när du kommer ut sa han. Kom ner till vattnet och nog stod det gäss ute på småöarna halvägs över till andra sidan. Jag kunde dock inte med endast handkikare se om det var bara grågäss, för de hördes, eller om det fanns nån raritet bland dom.
Gav upp och åkte till Storsund i stället där jag fick en bra promenix längs spången till fågeltornet. Det första som mötte mig var två tranor mindre än sjuttiofem meter i från mig. De trumpetade lite och blängde argt på mig men gick kvar. Kom bort till tornet och fick två nya årsarter, snatterand och vattenrall, samt massor med vigg, häger och ett antal grågäss. När jag gick tillbaka och spanade efter tranorna fick jag en varfågel i sikte. Ytterligare en art för året. Tog lite långsvängar på hemvägen men inte så mycket att se. Åkte och handlade lite nödvändigt och så lite lördagsgodis som jag bänkade mig framför teven med. Konstigt nog tog tröttheten ut sin rätt varje gång det vankades målgång eller nåt annat spännande. Blev tidigt sänggående och godispåsen var inte slut !
I dag blev det Snäck, Bruceboreservatet, Själsöviken och hem via Muramaris och Kohlens kvarn, en tur som tog exakt två timmar. Hem för matintag och sen hårvård, saknade en mössa när jag cyklade hem, kombinerat med eftersmiddagsfika vid dotera. När jag kom hem blev det tevefåtöljen igen men nu höll jag mig vaken, däremot tog godispåsen slut. Sen avslöt kvällen med Mästarnas mästare där Posa hänger sig kvar, och efter det, sista avsnittet av Innan vi dör. Konstigt nog, trots stor mansspillan så klarade sig huvudpersonerna hjälpligt. Och som jag tyckte så öppnade det upp för en fortsättning så småningom, eller ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar