Juli

Juli
Nicktistlar

tisdag 21 mars 2017

Äntligen på banan.

I dag blev det en tur till När, packade in min lilla, lätta bag i bilen. Strålande sol så det blev solbrillorna på. Först ut på Närsholmen och lyckades få tag på både Skärfläcka och vad kan vara mer ljuvligt än att höra Storspoven drilla i vårljuset. Men det blåste förbaskat kallt därute så jag styrde snart bilen upp mot golfbanan. Jag var ordentligt sugen, kom upp till klubbhuset och där sitter receptionisten, greenkeepern, den förre greenkeepern och receptionistens bror och svägerska. Bara att slå sig ner för kopp kaffe och en liten pratstund. Men.......
Det var ju inte därför jag åkt dit utan nu skulle jag prova. Det kändes ganska vant med en gång och trots att jag hade lämnat en del klubbor hemma så gjorde jag mitt idealresultat på första hålet. Sen började det jäklas eller det gick som vanligt upp och ner. Greenkeepern var ute och hålpipade så jag fick hoppa över det hålet. Och när jag kom till åttan stötte jag på förre greenkeepern så det blev lite prat och sen gick vi direkt in för att ta lite kaffe och mackor. Ut på sista nio och kom snart ner till det som jag tycker är banan vackraste hål.
Tolvan där jag ställde min lätta bag på green för att få ett skapligt motiv. Det är ju inte riktigt rätt att göra så men jag tyckte att eftersom den är så lätt och de kommer för att hålpipa så var ingen skada skedd. Sen att jag inte fick in fokus riktigt i solskenet och fick en sned bild är en annan sak. Därför satte jag bilden på elvan i headern. Ett korthål på hundratjugofem meter där jag för snart arton år sen gjorde min hittills enda HIO. Det måste ju snart vara dags igen. På sextonde var jag nästan i fatt de fyra gubbar som gick ut en och en halv timme före mig. Hoppade över korthålet och gick direkt till utslaget på artonde, snacka om flytande genomgång. Uppskattade att jag fick ihop nånstans just över tjugo poäng. Lite blåsigt men som sagt solen sken och fingervantarna som jag hade på mellan slagen åkte av på sista halvan. Han hade rätt läkaren på reumatologen, jag kom ut på banan i år igen fast jag misströstade ordentligt runt nyår.
Ett nytt golfår har börjat.

2 kommentarer:

  1. Den där första rundan på våren måste ge en speciell känsla. Grattis till den vårpremiären!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är lite speciellt när man kan gå där för sig själv och höra fåglarna sjunga runt i kring en. Och ingen prestationsångest första rundan, den smyger på en sen när tävlinginstinkten plöstligt dyker upp. Kram/Anders

      Radera