Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 1 januari 2017

Nytt år 2017.

Så har det då blivit ett nytt oskrivet år igen, visar väl sig så småningom hur det kommer att bli.
Blev ett trevligt slut med mina trappbos, vi träffades, som vanligt, uppe hos mig. Visserligen fattades det en, hon hade varit på fastlandet över julen och dragit på sig en förkylning så hon låg pall. Vi andra hade hjälpts åt med middagen, lite av ett knytis. En hade gjort förrätten, varmrätten delade vi på, för min del fixade jag ugnsbakade potatisklyftor blandade med morötter och palsternackor. En stod för fläskfilén och en god svampsås och en fixade salladen. Desserten gjorde kött och såsgrannen. Välkomstdrinken och skålandet vid tolvslaget föll på min lott.
Blev mycket pratande och glammande under kvällen, vi hade inte ens på teven, det var fullt upp ändå. När vi knappt hade hunnit svälja maten, nåja, gick min "sambo" tvärsöver in efter kex, ostar och jordnötter. Snacka om att vi frossar, drycker hade var och en tagit med sig men vi sköljde ner lika mycket av varandras Efter tolvslaget så satt vi kvar ett bra tag och när alla hade gått så ställde jag mig och diskade upp det som jag inte tagit efterhand under kvällen. Tycker inte att det är nåt kul att komma upp dagen efter med en full diskbänk och glas, tallrikar och fat överallt. Så jag tror klockan var fram mot halv fyra innan jag kom i säng. Slocknade direkt, tidningen jag tänkt titta i låg ouppslagen på golvet bredvid sängen när jag vaknade kl nio.
Upp och åt frukost och klädde på mig för att ta min vanliga nyårsdagpromenad med kikare och en lapp att notera fåglar på. Säveskolan, Tallunden, Kopparsvik, Hamnen,Kallis där ett medelålderspar tog sig ett nyårsdopp, Almedalen, Kruttornet och Botaniskan. Gick sen upp de sjuttiofyra trappstegen i kyrktrappan upp till Klinten och över Östertorg och via gamla A7 hem. Drygt två timmar blev det med alla stopp för att skåda fågel lite närmare genom kikaren.
Väl hemma missade jag herrarnas skidlopp, hade sett fel på tiden. Damernas höll jag på att missa också, man sover ju så gott i fåtöljen framför teven. Såg dock sista halvan innan det var dags att äta upp rester sen gårdagen, lika gott i dag. Sen har jag hållit mig vaken genom Rapport och The Stig-Helmer story. Och nu har jag kommit in i andra andningen men det är väl bäst att ge efter så att inte hela förmiddagen går bort.
Så God Fortsättning och God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar