Juli

Juli
Nicktistlar

onsdag 26 oktober 2016

Sång, gratulationer och golf.

Det händer en hel del nu och jag är dålig på att uppdatera här. I lördags kväll så var jag och en sabla massa till på konsert nere på Visby Strand. NS bjöd in till NS goes rauk med bröderna Rongedal och vår Annen Jakobsson. Första avdelningen sjöng NS själva med presentatörer allt i från Biskopen, Dino, Pigge och deras egen Ragnar. Började med O Fortuna som jag faktiskt inte sjöng med i, Sen lite sega manskörssånger innan de släppte loss. Andra akten var Rongedahls och Annen på scen i stort sätt hela tiden. Fullt rockös hela tiden med We are the champions som extranummer, allsång och armarna i luften. Kvällen försvann fort.
Söndagen firade storasyster årsdag, hon hade avsagt sig firande men vi syskon, två av barnen samt ett antal barnbarn var där. Kaffekalas på eftermiddagen och sen var vi åtta stycken kvar på kvällen och blev bjudna på god och mustig fisksoppa. Trevligt.
Måndag hade de lovat regn och vi skulle fortsätta vår vintertour på Kronholmen. Jag litade på den norska vädersajten Yr och propsade på att vi skulle åka ut. Inte en droppe regn fick vi på oss, lugnt och stilla hela dagen. Arton + nio hål hann vi med från kvart över nio till sexton, med fikapauser.
Jag spelade min bästa golf för året och utökade den sammanlagda ledningen till näst intill ointaglig.
I går var det "fett stille" och sol, jag passade på att sätta vitlök på förmiddagen. Hem för lunch och då började det mulna till. När jag for ut till Gotska så fick jag använda torkarna på bilen. Vi blev dock tre stycken som spelade först nio hål, där mitt flyt höll i sig. Sen gick vi ut på tian men konstaterade att vi inte skulle hinna nio hål till så vi kortade in lite. Tur var väl det för när vi puttade ut på sista hålet började det komma stora droppar. Mitt spel höll inte i hop heller så jag vet inte riktigt vad jag fick för resultat.
I dag har jag varit på studiebesök vid Reningsverket här i stan, intressant och med en kunnig guide.
Vi var arton PRO-are som var där och fick reda på att de tar emot c:a 8.000 kubik varje normaldag.
Vi fick se hur spillvattnet såg ut efter det gått i genom första sållet, eller "durkslaget" som han jämförde det med. Sen fick vi även jämföra med hur det såg ut när det gått igenom hela reningsprocessen och släpps ut 140 m från land på 7 m djup. Viss skillnad kan man säga ! Vi gick även runt bland alla dammarna och såg de olika momenten. Lukt ? jo, det luktade inte så fräscht där spillvattnet kom in till "durkslaget" men sen var det rätt skapligt ute. Kul att få se var vi gör av med vårt skitvatten.
Och i kväll var det övning på julsånger inför ett medverkande i adventgudstjänst i Mästerby kyrka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar