Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 9 oktober 2016

En bra dag !

Bestämde mig så småningom i morse/förmiddags att den där Isabellastenskvättan är nog kvar därute på Bodudd. Drog i väg efter att fått i mig två muggar kaffe, hade som vanligt inmundigat en stadig frukost tidigare. Full fart mot Näs, saktade in litet när jag passerade mitt gamla föräldrahem, men fortsatte söderut.
Kom ut längst ut på Näsudden och där stod redan fyra skådare, varav två var min gamla jobbarkompis med fru. Frun hade fått sett Isabellan men maken var upptaget med annat då. Plöstligt från ingenstan dök stenskvättan upp och vi fick verkligen se den. Till och från under en halvtimme så var den där. Jag gick vidare utåt mot Storgrunn och inkasserade ett antal Prutgäss, Kärrsnäppor och Kustpipare. Samt ett större antal lärkor av varierande sorter, sång-, ängspip-, trädpip- och några obestämda.
När jag kom ut på själva Storgrunn så mötte jag lammen som betar därute, en tacka stod lite för sig själv. Visade sig att den under natten/morgonen nedkommit med ett litet lamm som bräkte litet svagt mot mig när jag passerade på några meters avstånd. Fel tid, fel plats kan man tycka. Bestämde mig för att kontakta de jag känner där ute för att ta reda på ägaren till lammen.
Gick vidare och skrämde upp en Jorduggla inte en gång, utan en gång till när den slagit sig ner igen, då bestämde jag mig för att snedda inåt för att inte störa mer. Fick samtidigt se en man som inte såg ut som fågelskådare komma utåt och sen med raska steg återvända mot sin bil. Mycket riktigt, när jag träffade på en annan skådare så frågade jag honom och han hade pratat med honom, nu var han på väg hem efter transport till tackan och lammet. Gott !
Fortsatte "hemåt" och tog in vid den gamla infarten, ingen hemma men jag gick runt och konstaterade att det hänt en hel del. Mycket var uppröjt, men äpplen verkar han inte gilla, jag plockade av så mycket jag fick plats med i mina stora fickor.
Sen körde jag in till grannen, fick kaffe och äppelkaka och en lång pratstund med dom och även grannen lite längre norrut som hade fått hjälp med sina trädgårdsmöbler. De skulle transporteras hem från Nisseviken. Riktigt roligt att träffas var det.
Sen hemåt, införbi lillsyrran med de mesta äpplena och så hem, fixade äntligen lite mat. Karré-kotlett, potatis och eget vitlökssmör med en pilsner. Gott !
En sabla massa frisk luft, äppelkaka, go pratstund, och till slut god mat !
Så får jag ju inte glömma Isabella !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar