Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 26 juni 2016

Midsommardagen

Tog en promenad i den stärkande värmen i går. Gick hemifrån efter melodikrysset när det blivit upp emot 25 grader ner över hamnen. Där satt det gott med ett besök på glassmagasinet och några kulor glass som avnjöts med utsikt över katträngi.
Fortsatte ner mot mitt mål, botaniskan. Där blommade ännu Näsduksträdet och de båda Tulpanträden stod också i full blom.Gick i kring ett tag och hittade bredvid en ganska stor Ulltistel den här lilla gynnaren.
Fanns ingen namnskylt bredvid den så jag får väl ta en tur till där ner när den växt till sig. Ev träffa någon av personalen som vet vad den heter. Klicka för större bild och se vad fin den är.

Gick hemåt upp igenom stan och det blev att jag sökte mig mer o mer till skuggsidan, 27 grader i skuggan läste jag av på en termometer. Blev en kall öl framför fotbollen när jag kom hem.
Blev sen bjuden på grillat vid dotera och mågen, mycket gott. Vi satt ute men varmt var det ändå, men vem klagar, bara att njuta när vi äntligen får lite värme. Kaffet avnjöts framför fotbollen, Portugal - Kroatien som blev en riktig långkörare. Cyklade hem i pausen mellan full tid och förlängning och slog på teven när jag kom hem. Lagom jag siktat in mig på straffsparkar så gjorde Portugal mål och jag kunde gå och sova, på riktigt !
Vaknade av det regnade på fönsterkappan och ett tag var det ett riktigt störtregn och blåst så in i norden. Såg nästan ut som snöstorm när regnet kom farande vertikalt i skumrasket. Strömavbrott konstaterade jag när jag försökte somna om, men strömmen var tillbaka när jag kvicknade till fram emot åtta i morse. Men tydligen så har vi inget fungerande vattenverk här i Visby så vi ska vara rädda om dricksvattnet och inte slösa med det.
Så märker ni att det luktar konstigt om oss här i stan i dag vet ni varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar