Juli

Juli
Nicktistlar

tisdag 14 juni 2016

Första skörden.

Var uppe på kolonin i dag och klippte gräs, vattnade lite, så att inte syrran ska bli allt för lessen när hon kommer hem på fredag efter fjorton dar på fastlandet. Några växter hon planterat är det risk att jag får en avbasning för att jag misskött. En doftpion ser mycket lessen ut, jag får väl försöka med nån sorts konstgjord andning. En del växter pergolan behöver också syrgas som det verkar.
Fick order på att jag skulle sätta ut en squashplanta som hon hade fått. Det var kanske inte rätt tillfälle att sätta ut den nu i värsta torkan. Sockerärtorna och brysselkålen verkar ha fått någon ohyra på sig, de lever men är tämligen bladlösa.
Den tidiga potatisen är snart omväxt av den sena, tur att det finns några stånd i komposten så att det ska nog bli midsommarpärar i år med.
Vitlöken kan jag snart börja skörda och den gula löken frodas liksom dill, plocksallad, rädisor, bondbönor och morötter. Rädisor kan tydligen ha vilket väder som helst de bara växer på.
Tog lite plocksallad och dill med mig hem i dag, smakade bra till sill och potatis i kväll, skjöldes ner med en pilsner som även den satt bra.


Och skulle det nu gå åt helskotta alltihop så är ju räddningen inte så långt borta. Se bilden ovan, mat ska det inte behöva lida någon brist på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar