Juli

Juli
Nicktistlar

tisdag 28 juni 2016

Naturvandring

Åkte till Storsund i går för att kolla om det fanns några ägretthägerungar. Sju stycken äldre var allt jag fick se av dem. En yngre hane Brun kärrhök som födosökte svävade över vassen ett bra tag. Granna att se på när de seglar på vindarna.
Stannade vid den gamla parkeringen och gick in den vägen till tornet för att sen gå ut den nya spångade vägen. Tänkte att jag kan ju motionera lite. Då blev det lite blomsterskådning också.


Brudsporre till vänster och Jungfru Marie nycklar till höger, inte helt lätt att se skillnaden på men form och randning på blomman skiljer dem åt när man tittar närmare.

Den här funderade jag över, men när jag kom hem och konsulterade min Fältflora kom
jag fram till att det var en typisk Vattenbläddra.

Och här var det Ängsull i massor.

Fortsatte en liten sväng till förrän jag vände nosen hemåt. Hamnade på ett ställe jag inte varit på förut Baraberget. Inte så pulshöjande men de här tuvorna var omtyckta inte bara av mig utan även av något slag av blåvingefjäril.

Bilderna är klickbara.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar