Juli

Juli
Nicktistlar

torsdag 14 maj 2015

Urblåst ?

Kan lugnt säga att det blåst runt mig den här veckan. Efter jag varit ute på Gotska och gjort de sista förberedelserna in för tisdagen så var det dags att åka till Hejde. Där var det distriktsfinal i PRO-vetarna och jag ingick i Visby lag 2. Tio tredelade ämnesområden skulle besvaras på 2 min vardera. Vi missade två frågor som grämer mig lite, den första, vilken världsdel ligger Kiribati i. Det första som kom upp direkt för mig var Oceanien men mina bägge lagkamrater övertygade mig om att det var ingen världsdel så vi skrev Asien, hm ! Den andra kan jag inte riktigt komma över, vad för växt är primula veris och jag skriver vitsippa, lämnar in lappen och och säger Gullviva, hur blåst kan man va. Vi kom en poäng efter de tre lag som delade tredjeplatsen.

Tisdagen kom med blåst och regntunga moln men tjugofyra spelare stod ute på Gotska för att göra upp mästerskapet i golf. Tre klasser var vi uppdelade i, Damer, Herrar 74 år och yngre samt Herrar 75 år och äldre. Jag gick ut i sista bollen med två trevliga damer. Blåst och lite regnstänk gjorde att det inte var lättspelat direkt, två bollar slog jag bort men ändå blev jag trea i min klass. En av mina medspelare blev trea i damklassen. Mina betänkligheter om att nittiofemåringen skulle orka gå runt arton hål kom på skam. Han kom in med dagens bästa resultat och segrade i den äldre herrklassen.
Här står Sven Andersson beredd att gå ut från första tee omgiven av sina betydligt yngre 
medspelare i bollen, till vänster Anders "Atte" Pettersson och till höger Lars-Erik Levin.

Och i går blev jag nog så urblåst det bara går att bli. Öppen veterandag åter på Gotskas blåsiga bana där det inte finns så mycket att ställa sig i lä bakom. Om jag tyckte att det blåste under tisdagen så var det dubbelt upp i dag. Spelade som vanligt, när det gäller partävling, med den f.d. kriminalaren. Trött i kroppen och dåligt med motivation i blåsten spelade jag inte något bra i början. Och ju sämre det gick mer började jag fundera med påföljden att det gick ännu sämre. Våra kamrater i bollen spelade bättre till en början, men mot slutet började de tappa orken verkade det som och vi spelade upp oss. Vi kom dock aldrig i fatt, de slutade på fjärde plats och vi hamnade en bit längre ner i resultatlistan. Hem och slicka såren efter dagen, det tar ju på en att gå i blåsten flera timmar även om vi hade tur att solen sken hela dagen och värmde lite.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar