Juli

Juli
Nicktistlar

lördag 23 maj 2015

Fem dagar på När.

Var ute på När och tog emot etthundratjugoåtta golfspelare varje dag i fem dagar. GolfaGotlandRunt avgjordes nu i veckan och det var spel på fem banor med sammanlagt sexhundrafyrtio tävlande. Jag var tävlingsansvarig på När och hade ett antal medhjälpare därute. Inte så mycket jobb, men allt ska ju funka så det blev långa dagar. Lånade en stuga därute i stugbyn eftersom vi skulle vara på plats strax innan sju varje morgon.
Var nog det sämsta vädret under veckan i tävlingens tolvåriga historia. Söndagen var det start kl två och blåste som attan, som tur var slapp vi det mesta regnet. Klockan hann bli över åtta innan vi knappat in de sista resultaten. Måndagen var det bara blåst och efter vi var färdiga blev det riktigt fint väder så jag och en kille till var ute och spelade nio hål. Onsdagen var det blåst och regnande så det grillparty vi hade planerat till kvällen höll på att regna inne. Men lagom vi skulle gå ut och spela nio hål så försvann molnen och den mesta blåsten.
Lite småkyligt var det ju i väntan på att grillmästaren skulle bli färdig.
Funktionärer och banarbetarna bjöds på lite festligheter som tack för arbetet.

Chippen hade pälsen på och väntade på godbitar han med.
Det är greenkeepern och kanslistens hund som går som gårdshund och får en bit än här
än där. Börjar grövna till runt magen nu när säsongen börjat.

Onsdag kväll blev det en tur ut på Närsholmen för att kolla fågel och blommor. Hela holmen utanför talldungen blommade med S:t Persnycklar och jag tror aldrig jag sett så många Adam och Eva. Sen var det även vitt av alla mandelblommor.
Adam och Eva tillsammans med några S:t Persnycklar.

Något suddig bild men den visar ändå rätt bra hur mycket nycklar det var därute.

Torsdagen kom med det bästa vädret, sol men fortfarande en kall blåst. Jag som inte är van att sitta i en golfbil hade inte utrustat mig med långkalsingar och vintermössa så jag småfrös nästan hela veckan.  Sista dagen avslutades med prisutdelning och fest på Restaurang Wisborg här i stan. Lite över fyrahundra personer som skulle få plats att äta och dansa, visst lite trångt men det gick. Många var trötta och skulle med den tidiga båten på fredagsmorgonen så jag tror det var ett tidigt slut för de flesta. Själv cyklade jag hem strax före elva.
Fredagen gick åt till lite ogräsrensning på kolonin, sommarpotatisen har börjat sticka upp ur jorden men annars är det bara rädisorna som man kan se nåt av. Antagligen för kallt i jorden ännu. Och i dag lördag kom reaktionen, trött som attan i morse, ville inte upp ur sängen. Känner av lite förkylning, och ingen värme ännu. Mina tomat och chiliplantor har ju stått inne hela veckan och så även i dag.
Uppe på tredje våningen på en gavellägenhet är det blåst som gäller på balkongen. Men, men nu är det strålande väder så får se vad morgondagen kan ge. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar