Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 25 maj 2015

Ledig dag.

Tänkte i går att jag skulle åka till Storsund i Gothem för lite kvällsskådning av fågel. Fastnade i en bok som jag läste ut i stället, tyckte det var lite för blåsigt för att stå still i ett fågeltorn. Blev en tur ut där i dag i stället, betydligt skapligare väder fast blåste gjorde det i dag med. Men solen värmde gott.
Räknade in några nya årskryss på den timmen jag stod där i tornet. Verkar som Ägretthägrarna har blivit bofasta i den rikliga Gråhägerkolonin. Häckar nu för tredje året därute i buskarna.
Fortsatte ner till Agbod, ett litet fint fiskeläge som ligger skyddat av Kyrkbingegrund. De har satt upp "trodertun" kring bodarna och de har fått dit en grind som består av endast två bitar. Här har de tagit naturen till hjälp kan man lugnt säga.
Klicka på bilden så ser ni hur man kan utnyttja naturen.

På hemvägen så åkte jag in från Slitevägen vid början på vad jag tror är Gotlands längsta tun. Där har
de fixat till med EU-bidrag så att man kan gå söderifrån och komma upp till Kallgateburg genom att vandra på den gamla vägen, Karls gate. Den användes för länge sen mellan Visby och Fårösund och har troligen gett Kallgateburg dess namn. Jag gick de två kilometerna fram till utsiktstornet de byggt, trodde det skulle vara ett fågeltorn. Men det var lite av ett gammalt luftbevakningstorn, jag hade världens utsikt mot Slite och hela den östra kusten. Räknade inte hur många kyrktorn jag såg så det har jag kvar till nästa gång. Tänkte ge mig på den drygt sex kilometer långa vandringsslinga lite senare i vår och då samtidigt kolla in Guckoskon som växer däruppe.

Var tvungen att plåta av den här gruppen med Majviva. Där vid parkeringen stod 
de i såna här grupper i stället för att annars vara mer glest utspridda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar