Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 6 april 2015

Påsk med nostalgi och vårbruk.

Syrran och jag åkte ut till broderen under Långfredagen, syrran förvånades att det var så mycket folk som höll på med både tvätt och vårstädning. På Långfredagen, då får man väl inte jobba. Nåja vi kom ut och jag satte i gång med att byta däck på min bil, hon satte i gång att fixa mat, städa och tvätta en maskin. Långfredag ? jo men visst. Efter maten fortsatte jag med att byta däck även på brorsans Caddy. Själv stod han bredvid och var lite sjuk att han hade satt på sig söndagsbyxorna och inte kunde hjälpa till pga att han kunde ju smutsa ner sig.
Blev provkörning först med caddyn en kort sväng, sen tog vi min bil och tog med syrran på en lite längre sväng. Nisseviken, Grunnar och lite småvägar i västra delen av socknen. Eftermiddagsfika och sen en promenad ner i ängena där barn vi lekte. Tomas, Kulle och Bols änge, många dagar har vi tillbringat därnere. Nu blev det mest koll efter vårtecken, både fåglar och blommor.
På hemvägen gick vi förbi Bols bröu, där jag lekt många timmar. Skridsko när det var is, flytetyg av alla slag när det som här var gott om vatten. Minst en gång har jag badat med kläderna på där, minns när jag ramlade i och lekkompisen stod vid kanten och bara såg min toppluva flytande på vattnet. Fort hem och byta kläder och så ut igen. Det var tider det.

I dag har det varit skapligt väder så jag bestämde mig för att titta över kolonilotten. Körde bort några kärror kompost till den gemensamma högen. Förra ägaren och hennes sambo kom och skulle fixa till växthuset där några skivor blåste ur i vintras. Fick var med och hantlanga och med en hel del fixande fick vi i rutorna. Lagom då kom syrran med kaffekorg så vi satt i det varma växthuset och fikade alla fyra. Lite mer rensande och fixande innan jag åkte hemåt, syrran var dock kvar så jag får väl se hur mycket hon hann med efter jag drog.
Finputsning av huvudet med dotera som frisör efterföljdes av tre sorters heminlagda sillsorter med lämplig dryck till. Därefter en marockansk lammgryta med couscous till, kryddorna och vinet var direktimporterat från Marocko. Mycket gott alltihop! Sämre slut på påsken kan man ju ha.

1 kommentar:

  1. Det var länge sedan du bloggade nu! Jag hoppas att allt är bra och önskar dig en riktigt trevlig Valborgsmässohelg som väl förhoppnings kommer att innebära en hel del sjungand.
    Får du någon minut över kan du väl titta in till mig och kolla det här inlägget:

    http://stenstugu.com/wp/historien-om-ett-par-agg/

    Vad tror du, är det en gravand?

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera