Juli

Juli
Nicktistlar

fredag 30 januari 2015

Nu ska jag se också.

Efter en torsdagskväll med Rummelraj och den började med en ordentlig åskknall innan jag kom iväg. Sen var det snöyra halva vägen ut till Perra. Något bättre väder på hemvägen men lite slirigt.
I dag skulle jag då få mina ögon kollade och jag går och strular som vanligt. Tänker att det räcker om jag går hemifrån nio för jag ska vara där kvart över. Trots att jag har en lapp sittande på ett köksskåp där det står tio över nio, fick ett sms i går att jag var välkommen tio över nio så har jag lik f-----t bara kvart över i huvudet. Knallar iväg och kommer helt plötsligt på att det var ju tio över för tusan.....
Ökar på steglängden något för nu är det bråttom. Kommer till Orionskolan och där har polisen hastighetskontroll, vimlar av poliser och när jag går förbi två, den ene ska just släppa iväg en bilist och den andre väntar på nästa. Jag slänger ur mig, tur att man inte kör bil i dag då, varpå den ene snabbt replikerar, jo, men passa dig att du in åker dit för fortgående så som du pinnar på.
Exakt tio över går jag in genom dörren till optikerna, hinner knappt sätta mig ner innan en optiker kommer. Allting är bra, inget allvarligt med ögonen och jag har bra syn........men den behöver korrigeras. Tre kvart efter jag går in genom dörren går jag ut med papper på ett par glasögon för att ha alltid i stort sett, vid bilkörning, golf och tevetittande. Ett par solglasögon med samma korrektion som de andra och ett par terminalglas att ha framför datorn. Priset ? Överkomliga 2540 spänn och då är undersökningen inräknad i priset.
Lite skillnad mot vad jag fick betala för, där synundersökningen och avdrag för terminalglas mitt gamla jobb stod för, på mina gamla glasögon. Den del som jag betalade då var betydligt mer, och det är mer än nio år sen.
När jag ändå var på gång fortsatte jag ner på lassis där lillsyrran ligger med bruten fotled. Hon är visserligen färdigbehandlad men väntar på plats för rehab. Men det verkar vara fullt överallt både på kortis och rehab. Men som hon sa det går ingen större nöd på henne, hon blir uppassad med mat och annat. Blir lite långdraget förstås.
Knallade hemåt genom Botaniskan och där var det nästan vårstämning trots snöblasket som kom i går kväll. Grönfinkar och en rödhake som provade på sångstämman, blåmesar, talgoxar och stenknäck försökte också göra sig hörda. Det är nåt på gång, absolut !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar