Juli

Juli
Nicktistlar

tisdag 30 september 2014

Sista dan i September,

Dåligt med uppdateringar men dagarna ramlar på och är tämligen lika hela tiden nu så här i början på hösten. Vi startade hösttouren i går, f.d. kriminalaren Sune, f.d verkstadsägaren Kåge och jag. Skillnad att med var en fjärde man den f.d. läraren Leif. Blir lite snett om vi ska försöka oss på kvartettsång, tre förstatenorer mot en förstabas. Nåja, förstabasen vann första nio på Ljugarn men sen tog den nya tag i spelet och stod som dagens segrare. Inga bra resultat på den svårspelade banan och där jag lyckades med årets sämsta ronda och blev sist.
I dag hade jag tänkt mig ut i svampskogen men lillsyrran hade fått ner en f.d. jobbarkompis och de ville ut och se lite av ön  så här innan allt är stängt. Färden gick längs kusten norrut med strandhugg lite här och var i de gamla fiskelägena. Den gamla anlagda parken i vid Lummelundsbruk fick sin beskärda del. Kaffe och mackor smakade gott i Nyhamn där det var riktigt gott när man satt i lä för snålblåsten. Lickershamn var nästa stopp, efter affären, snålblåst gjorde att vi inte stannade så länge. Sen åkte vi ner en väg som jag aldrig varit nere på tidigare och kom ner till Svarthällar. En badplats som ligger strax söder om Sigsarvestrand. Jag har tidigare gått längs stranden förbi där men aldrig kört ner. Finaste sandstrand, badvänlig, men som snart går över norrut i de svarta hällarna som gett namnet åt platsen.
Stranden åt norr.

Lillsyrran pekar ut något sevärt.

Ett gammalt militärt båthus står och hukar under klintkanten.

Eftersom eftermiddagen nästan började dra sig mot kväll så gick färden hemåt förbi Elinghems gamla kyrkoruin, via Tingstäde och ett stopp vid Bro kyrka som var öppen och med ganska intressanta detaljer både inne i kyrkan och ute på ytterväggarna. Sen var det bara att efter jag lämnat av dem åka hem och fixa lite käk och så var den här dagen gången också. Frågan blir då om det blir svamp i morgon eller det blir Stortorgdagen på Hemse ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar