Juli

Juli
Nicktistlar

onsdag 3 oktober 2018

Innesittarväder

  Hade mina funderingar att jag skulle åka till Hemse på "Stortorgdagen" som det altid hette förr. Men det gick snabbt av mig när jag så småningom vaknade i morse. Blåst och regn var inget som inbjöd till en tur söderut. Började tänka på när jag och min två år äldre syster var med vår mormor på torgdagen på Hemse. Det måste ha varit precis i början av femtiotalet. Hur vi kom dit minns jag inte för mormor hade ju inget körkort och inte tror jag vi åkte tåget. Det jag minns var att det var ett riktigt sk......väder med regn som hällde ner. Och eftersom det ännu inte kommit någon asfalt på marknadsplatsen så såg det ut därefter. Minns att vi var inne på Redners mittemot och fikade. Det låg ett flera centimeter tjockt lager med grus och lera på hela golvet, de flesta marknadsbesökare tog ju sin tillflykt dit åtminstone någon gång under dagen. Kommer inte heller i håg hur vi kom hem och om vi hade köpt med oss nåt. Det enda jag minns är regnet och det skitiga golvet.

  Sen blev det ju flera torgdagar när vi bodde på Hemse och vi jobbade för Hemse BK. Började helgen innan med att resa plåtväggarna som ramade in själva festplatsen. Så jobb hela dagen och långt in på natten, minns särskilt två nätter när jag gick hem. Den ena när jag följde med kassören till nattboxen, vi hade en bra bitöver hundratusen med oss så det var nästan så vi tittade oss i kring. Den andra gången var när vi var på hemväg och det ligger en ung kille som kört motorcykel och kraschat rätt in i en trappa. Tyvärr så fanns det inte mycket vi kunde göra mer än att larma ambulans och polis. Men det var redan försent.

  Sen minns jag många torsdagar när vi rev allt och städade, många glada kommentarer haglade genom luften. Fort gick det eftersom vi var många, och lagom när vi nästan var färdiga på kvällen kom Franken, tivoliägaren och skrev kontrakt till året efter. Då hade han alltid en flaska whiskey med som inte blev nåt skinn på. När vi jobbat klart och var på väg in på Redners för att äta på kvällen gick flaskan runt bland oss tio,tolv stycken. Visst slet vi som attan med särskilt planket men vi var ett härligt gäng så det var mest glädje.

2 kommentarer:

  1. Nej i dag var det inget marknadsväder, fast det bättrade sig fram mot lunch om man bortser från blåsten. Trevliga minnen du har plockat fram!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om det har med åldern och göra att man sitter och tänker tillbaka på tider
      som har gått. Det var visst inte så mycket folk på Hemse i går efter vad jag hört av
      några som var där. Kram Anders

      Radera