Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 3 september 2018

Ny månad.

  Så var vi inne i September, tiden springer i väg fortare och fortare tycker jag. Det blev ändå golf på fredagen. Regnade ordentligt när jag var på väg ut till När, men väl därute så var det skapligare. Men lagom till vi skulle starta så kom det mer regn. När vi kom in efter våra nio hål så hade jag inte en torr tråd på kroppen. Men efter bastu och torrt ombyte var det dags att sätta oss till bords och äta smörgåstårta som restaurangen bjöd på så där till sista deltävlingen. Nu är det grande final på lördag och då spelar vi arton hål på eftermiddagden. Sen är det avslutningsmiddag med prisutdening.

  Lördagen var det radion som gällde hela förmiddagen. Sen var jag upp till kolonin och pysslade lite. Tog med mig Grönkål hem, så det blev soppa till kvällen. Tomaterna och chilin på balkongen sjunger på sista versen, men det finns ännu det som sprider lite sol därute. En av de små kaktusarna har fått för sig att börja blomma igen.

  I går söndag var jag förbi på Smålandsgatan och häsade semesterfirarna välkomna hem. Två veckor i norra Spanien och en liten sväng in i Frankrike var de nöjda. Mycket badande, mycket god mat med tillhörande lämpliga drycker och en hel del de hade sett och upplevt. Knorrade lite att inte gårdskarlen klippt gräs och räfsat upp nedfallna äpplen. Men jag skulle ju bara vattna blommorna.....

  Fortsatte ut på S Hällarna där jag gick ner vid vattenfallet som det nu rann vatten i efter allt regnande.
Och blommorna blommar om igen därute som överallt annars. Trevlig promenad som det var fler än jag som gjorde därute.

Vattenfallet.


Midsommarblomster.

  När jag kom hem blev det lite käk och sen så småningom hamnade jag framför teven och såg på utfrågningen av Jimmi Åkesson. Troligen så somnar jag där framför dumburken.
Blir väckt av en ilsken signal, vem fasiken är det som ringer så här mitt i natten.... svarar och en ilsken lillsyrra häver ur sig en massa om Geab och strömavbrott. Nej, säger jag, jag har inte märkt nåt, jag har gått och lagt mig säger jag samtidigt som jag tittar ut genom sovrumsfönstret i det helt svarta sovrummet och världen utanför. Men oj vad Mars syns bra säger jag, men den ska ju inte vara åt det hållet. Samtidigt märker jag att jag är fullt påklädd och kommer så småningom på att jag står i mitt vardagsrum. Ridå, och ett stort asgarv från både mig och min syster. Kommer till tänka på när vi lekte Gå i mörker och slå i bord uppe vid Rangvalds när jag febrilt försöker leta fram nånting att bli upplyst med. Strömmen kommer tillbaka och jag ställer om min klockradio och sätter mig framför datan, och plöstligt svartnar det igen framför ögonen. Då är det bara att gå till säng på riktigt. Läser lite i ficklampans sken men rätt fort har jag somnat gott.

  I dag hade vi studiebesök nere på den nya kryssningskajen, vi hade Henrik Ahlqvist från Fröjel som guide. Han är anställd av den danska firman som ska hyra kajen i tjugo år, meddelade att han snart flyttar till Köpenhamn och huvudkontoret där. Vi var tjugo PRO-are som fick lite uppgifter om kajen och båtarna som angör. Det låg ett stort fartyg inne som skulle gå tillbaka till Rostock och komma dit i morgonbitti. Tvåtusen passagerare som hade gjort Gotland i sex timmar. På vägen ut mötte dom en ny kryssare, något mindre, som så småningom la till vid kajen. Ett ganska intressant besök på kajen som jag tidigare bara sett på avstånd. Nu gick jag även över den provisoriska gångbron utan att den föll ihop.

Elva däck räknade jag till.


Den sköna på väg ut.


Och borta i horisonten kommer nästa besökande kryssare.

  Och nu är det dags att ställa om klockan igen, vad hållar dom på med ?

2 kommentarer:

  1. Jag var och köpte batterier i dag, så får vi se om jag slipper klockomställning i fortsättning. En klocka som är lite bökig har fått ha fel tid sedan i juli någon gång, men nu går den också rätt.
    Tack för tipset om studiebesök på kryssningkajen.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ännu en klocka som står och blinkar vid sängen, verkar som vi klarar oss i kväll
      så nu är det väl dags. Kanske dom har hittat vad som blir fel ? Det börjar väl tunna ut med kryssningarna, men det står väl inte länge på så är det sommar igen. Kram, Anders

      Radera