Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 10 september 2018

Hej igen !

  Nu har det varit en hel del igen så då har det inte blivit nåt skrivet här. Förr kunde man ha flera bollar i luften samtidigt, men nu tycker jag att har jag något som ska göras en dag då kan jag inte sysselsätta mig med nåt annat. Och nu har det blivit en del, höststart i PRO och jag har fått tagit över det här med att sätta in blänkare i tidningarna. Än det ena och än det andra och i bland blir det galet men det går att rätta till som tur är.

  En del golf har det blivit, med broderen på Kronis i torsdags och avslutning på Krögargolfen i lördags. Och i morgon bitti är vi sex stycken som drar för att spela RM i PRO. Går på Lundsbrunns GK borta i norra delen av Västergötland. Har lånat en större bil för jag ska ha två damer med mig och de har en del utrustning med sig. Gäller bara att lånebilen håller i hop men det ordnar sig nog.

  Gick upp till kolonilotten för att klippa av bråten på den outhyrda nedanför. Passade då på att ta lite bilder av den nya bebyggelsen på gamla A7-fältet.

Här byggs det träkåkar igen i två våningar.


Bakom den här så bygger dom tre våningar med samma teknik.


De gamla skyttevallarna på A7:s korthållsbana står ännu kvar mitt inne i.
Här fick de unga Grafittikonstnärerna hållas, en hel del riktigt snyggt.


Och i den bruna och grå kåken och den bakom byggs det trygghetsboende.
Jag och c:a åttahundra till har tecknat intresseanmälan, 72 lgh.

 I lördags hade den här lilla kaktusen fått ut den här stora blomman, jag var tvungen att stötta upp den med ett syskon. Moderkaktusen köpte jag som en liten rackare i Hemse för cirkus trettio år sen. Den har gått hädan för ett antal år sen sen den blev så ful av troligen för mycket vatten. Frågade på Linds vad jag kunde göra med den för toppen var fin. Du kan skära ett snitt i den och fylla med jord och sen slå om en plastpåse sa killen vid Linds. Sagt och gjort, men det blev inget bra, inte fasiken bildade den några rötter. Då for fan i mig och jag kapade den hel och hållen. Satte ner den i ny jord och året efter blommade kaktusen för första gången. Nu har jag gjort mig av med den men av dess avkommor i tio,femton led är det alltid nån av dom som blommar varje år. Den här den står och lutar blomman emot har ju små ludna knoppar. Det är förstadiet till blommorna. Och sen växer det för det mesta ut nåt litet skott som jag plockr av och stoppar ner i en kruka för växtföljden. Vid ett hastigt överslag så har jag åtta stycken i olika storlekar.


Synd nog så blommar den bara i mellan tjugofyra och trettiosex timmar, sen vissnar blomman.
Men medge att den är ett litet under.

Bilderna är klickbara.

 . 

2 kommentarer:

  1. Ja, nog byggs det något enormt på A7-området, en del ganska trevlig, annat mindre vackert.
    Vilken härlig kaktus som blommar så fint. Jag hade lite kaktusar jag också när det var populärt, men jag tröttnade på dem. De är ju så stickiga att hantera.
    Ha en fin dag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, de är lite stickiga, men med handskar och en handduk brukar det gå rätt bra att hantera dom vid omplantering. Tog lite tid med svaret pga golfsväng på fastlandet.
      Kram, Anders

      Radera