Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 16 september 2018

En "ledig" söndag.

  Vad gör man när man inte har nånting planerat, jag drog i väg söderut och hamnade så långt söderut man kan komma på den här ön.

Sundredalen sedd från Hoburgsklippan.

  Körde via Mästermyr där jag såg en Havsörn tillsammans med kråkor kalasa på en ihjälkörd hare. Fortsatte via "Vacker väg till Hoburgen" där Ormvråkar och Rödglador visade upp sig i uppvindarna över bl. a. Husrygg. Stopp vid klippan längst ut och fortsatte till fots ner och rundade mistluren som står längst ner på "rivet". När jag hade kommit en bit på väg ner kom jag på att mobilen låg kvar i bilen så det blev inga bilder därifrån. En del rastande Snäppor, Brushane och två Roskarlar samt en Rödglada som hade något byte den hittat. Hade även den problem med kråkor  som ville ha sin del. 

  Fortsatte in på en väg där det brukar vara mycket rovfågel så här års. När jag kom dit fanns det några skådare kvar sen en GOF-exkursion de startade innan jag knappt kommit ur sängen i morse. Ledaren var kvar och så även min granne tvärs över vägen. Honom pratade jag spikklubba med, han hade inte sett den men sa att det fanns två sorter och på min beskrivning sa han att den här var den vanliga. Vi förflyttade oss en bit ner till en myr. Där sågs Tornfalk, Lärkfalk, Rödglador och Ormvråkar bl.a. Efter ytterligare en förflyttning skulle vi kanske få se Aftonfalk som hade setts i går men icke. 

  De andra fortsatte till nya mål men min mage började säga ifrån så jag drog till Burgsvik för att skaffa något att stoppa i den. Kort matpaus på hamnen.

  Åkte norrut igen och svängde in vid mitt gamla föräldrahem där den nye ägaren hälsade glatt när jag dök upp. Blev en rundvandring i först fruktträdgården och sedan i de olika magasinen, hallar och ladugård. Han fixar till och bygger om så det står härliga till, men så har han också en hel del grejer som behöver komma under tak. Snart ett nytt lantbruksmuseum, det andra därute i Havdhem. Efter en dryg timme satte jag nosen mot stan och fick i mig lite klok mat till slut. Allt som allt en bra söndag för min del.

  

 

1 kommentar:

  1. Det måste kännas tillfredsställande att se sitt gamla föräldrahem förvaltas väl och också utvecklas.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera