Juli

Juli
Nicktistlar

fredag 18 maj 2018

Återgång till det mer normala.

  Så var en omgång till av Golfandet runt Gotland överstökat. Jag har fått krypa ner i min egen säng i stället för att härbergera mig i en liten övernattningsstuga där ute på När. Går ju bra det med men är tämligen primitivt. Gemensam toalett för stugorna som en sån här gång även utnyttjas av de upp till åtta husbilar en del nätter även utnyttjar. Kylskåp, vattenkokare och lite husgeråd är enda som jag har för mig själv. "Min" stuga saknar även TV, gör för min del inte ett skvatt för jag slocknar i stort sett direkt. Lite som stör är morgonkonserten av alla trastar och andra sångare som startar i tidig gryning, tvåtiden omkring. Nästan så att jag en morgon funderade på att ta ur nätfönstret och stänga fönstret när en koltrast kom upp i varv max tio meter från min kudde. Men både han och jag tröttnade efter ett tag, han flyttade på sig och jag somnade om.

  Den avslutande prisutdelningsfesten i S:t Nicolai blev ingen höjdare. Hade nu vädret varit som tidigare under veckan så hade det nog blivit bättre. Men nu slog ju vinden om till nord och ökade på med påföljd att värmen försvann. Trots filtar och värmelampor så var det kallt, tomma ölflaskor, i plast, blåste runt på bordet. Mina kamrater som skulle tillbaka på När drog tidigt efter att vi utspisats med god mat. Den utlovade dansen tog sig lite men skulle vara slut kl. 21:58 enligt festgeneralen Tommy W. Han hade även betänkligheter om valet av ersättningsplats för Visby Strand som tyvärr hade en stor konferens just i går kväll. Blir nog inte ruinen nån mer gång, folk försvann tidigt och jag tog mig hem och såg sista halvan av hockeyn mellan Tre Kronor och Lettland.

 I dag har jag återhämtat mig, låg och drog mig till fram emot åtta. Lite handel av nödvändig påfyllning av kylskåpet och besök på båda apoteken på Öster. Satte mig efter lunch på balkongen och skulle läsa lite i tidningen och lösa dagens kryss. Vaknade efter cirka en timme och kom på att jag skulle ställa in bilen i garaget. Passade då på att ta en sväng upp på lotten där jag faktiskt kupade sommarpotatisen lite smått. Höstpotatisen var mindre uppkommet så de får ännu vaxa till sig. Dill, sommarmorötter, rädisor och gurkor har tittat upp ur jorden. Passade på att vattna när jag ändå var där, trots blåst och sol. Det nysådda och jordgubbarna behöver vatten, jordgubbarna blommar så det blir nog både jordgubbar och färskpärar till midsommar.
 Syrran kom upp och skulle fortsätta med att lägga skyddsbark där ogräs och gräs är svårt att komma åt. Vi pratade lite om vad vi skulle fylla de ännu tomma ytorna med. En squachplanta kommer att täcka en rätt stor yta. Och de andra går ju att fylla på under hela sommaren med primörer. Tog med mig rabarber hem så nu har jag premiärsmakat årets första kräm, gott och enkelt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar