Juli

Juli
Nicktistlar

torsdag 24 augusti 2017

Lite av varje.

I dag har jar varit riktigt produktiv, utan att det har kostat på allt för mycket. Cyklade upp till kolonilotten och skördade lite, gurkor, potatis, morötter och lite till. Gick och småtuggade på morötter och gick in på den outnyttjade grannlotten och käkade plommon. Cyklade förbi syrran och delade med mig lite av skörden mot att hon satte på kaffe. Hjälpte henne med några tunga krukor som hon har haft inproppade i rummet. Hon har fått sitt balkonggolv försett med nya trall.
Cyklade hem genom bokskogen som ger ett magiskt men svårfångat sken. Försökte få det på bild men det blev inte så lyckat.

Kom hem och tog vara på skörden som jag även konsumerade en del av till lunchen. I väg igen ett varv på återvinningen med gammalt bråte. Sen i väg för att hitta några kvistar Malört, handlade lite nödvändigheter och sen innan jag åkte hem var jag ner på hamnen.
Hade sett att världens största segelskepp låg därnere under dagen, hundraåttiosju meter långt och femtio meter höga master. Och hur plåtar man den med en mobil när landgången ligger framför och skymmer vyn.

Hem för att plocka fram torken, på med Basilikan som jag hade haft med mig från lotten. Och så satte jag i gång att få i ordning julsnapsen. En svedd kvist Malört, två sockerbitar som är gnuggade mot en citron så att de blir gula. Och så ner i en brännvinsflaska för att stå och gona till sig där. Efter c:a fyra dagar silar jag bort Malörtkvisten annar blir det för "ramskt". För säkerhets skull så ska jag prova vilket som blir bäst, Renat eller Brännvin special. Har alltid haft Renat förut trots att de säger att man ska ha ett alkoholsvagare brännvin för att få fram rätta aromen. Får se i vinter när jag smakar av.
Och nu i kväll så kunde jag fylla en liten glasburk med snustorr Basilika som är gott att ha i matlagning i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar