Juli

Juli
Nicktistlar

torsdag 27 juli 2017

Torsdagkväll.

Dagarna går sin gilla gång med en sväng upp på kolonilotten för att antingen rensa ogräs, för det växer ju. Så blir det att bära en hel del vatten, något vill man ju ha tillbaka av det man sått eller planterat. Squash och gurkor kräver mycket vatten, däremot potatis, vit, och gul lök får ta sin växtkraft från det som är satt. men så är det då salladslök, purjolök, sallad, rädisor och till en vissdel morötterna som vill ha lite vätska också. Så, som sagt det blir en hel del vattnande.

I dag har jag varit lite turist i stan, tog cykeln en bit ner och sen gick jag bort till Botaniskan. Jag var inte ensam där och det är en hel del att se på eller att bara sätta sig ner på en bänk och bara koppla av. Tulpanträden blommar ännu.

Och så borta på "Tempelkullen" hittade jag den här gynnaren och som den tistelälskare jag är så tycker jag den är fin. Måste naturligtvis förevigas. Nu är det inte en riktig tistel utan en Taggakantus, och vassa taggar har den.

Fortsatte ner genom rosariet och drog sen vidare mot Almedalsbiblioteket där jag var inne och såg en fotoutställning av en gotländsk fågelskådare, Vingen heter utställningen, var inte riktigt så många foton som jag hade räknat med. Passade på att ta en fika när jag ändå var där.
Och naturligtvis blev det en sväng över hamnen för att titta på pappas pojkar med sina fina båtar. Frågan vem som tog priset, de lite äldre personerna som satt och tog sin groggar med en mässingljusstake på groggbordet eller de unga killarna, en hel drös av killar. De hade lagt ut röda mattan på kajen med två krukor med palmer som flankerade. Och för att slippa gå till Kallis så hade de även en vit lång Limosine parkerad vid mattan. Min blygsamhet gjorde att jag inte fotade varken den ena eller den andra.
Så gick jag uppför backarna till min cykel och kom hem och satte mig på balkongen med en bok och slumrade till lite i den goda värmen.
Lite mat innan det var dags att cykla upp till lotten för att bära vatten och det ser faktiskt ut som det skulle kunna komma några droppar ovanifrån senare i kväll eller i natt. Bara det inte slår för mycket på fönterbrädet så det stör min skönhetssömn.





1 kommentar: