Juli

Juli
Nicktistlar

tisdag 2 maj 2017

Fågelexkursion

I går fick jag med brorsdottern på en färd söderöver. Vi hängde på Gotlands ornitologiska, min gamla jobbarkompis skulle leda en guidning nere i mina gamla hemtrakter. Östersidan av Näsudden, där är det inte så många som skådar annars. Jag och min numera avlidne broder brukade gå där ibland, låglänt och vått som ni kan se av bilden ovan.
En hel del fågel var det där men kanske inte så mycket vadare som S hade tänkt sig. Vi var ett gäng på sjutton personer och det är klart att fåglarna drar i väg rätt fort när det kommer så många. För att inte tala om när först en havsörn drog över och en kvart efteråt en kungsörn. Då lättar allt vad fågel som finns och hela den stora skocken med upp till tusen vitkindade gäss låter ordentligt varje gång.
Vi drog oss tillbaka mot fikakorgarna och satte oss i solen, annars var det de vanliga isiga vindarna som rådde. Jag hade fingervantar på nästan hela tiden.
Här är det några som fått syn på nåt och kommit lite på efterkälken. Efter fikat tackade vi för oss och drog i väg ner till Nisseviken. Fick se årets första drillsnäppa där. Sen blev det en sväng förbi de gamla tegelbruksdammarna med tillhörande vattenreningsdammar. Då hade jag betat av en del av våra gamla marker och vi ställde färden hemåt. Efter fika med tårta så fortsatte jag hem. Mat och teve blev till en liten sovstund så klockan nio kröp jag ner i sängen och knoppade in ordentligt. Det tar tydligen på en gammal man att vara ute i en massa frisk luft.

2 kommentarer:

  1. Med så mycket frisk luft är det inte att undra på att du sov ovaggad!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det var nog lite sömnbrist också. Men i kväll har jag undvikit teven för säkerhets skull.Kram Anders

      Radera