Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 17 april 2017

Aprilväder.

I dag var det ett riktigt aprilväder får man väl säga. Knallade upp till kolonilotten i riktigt snöväder men det la sig inget täcke på marken. Såg inte så roligt ut på lotten, de små purjolökar jag satte ner i jorden på grund av att de höll på att växa ur sålådan mådde nog inte så bra. Får väl se om de repar sig igen eller jag får så om. I så fall blir detsenare när värmen verkligen är här, trodde jag skulle få skörda små mjälla lökar tidigt men jag kanske får vänta.
Var införbi storsyrran där hennes man var ensam hemm, blev bjuden på kaffe och efter ett tag kom syrran hem. Hon hade varit på konstutställning med sin dotter och visade bilder på snöklädda träd längs vägen.

När jag så småningom kom hem så ökade snöfallet här också och jag var tvungen att dokumentera.
 

La även ut en liten filmsnutt på facebook där jag kommenterade med aprilsnö ger fåragö. Fick en del kommentarer på detta och började leta efter Bondepraktikan och vad som menades med fåragö. Jag hade en uppfattning vad som menas, men jag kan ju ha fel. Tydligen så är det så att snön drar ner näringsämnen till rötterna och med det är lika bra som fårgödsel. Jag har alltid tolkat det som så att det gav bra bete till fåren eller de andra kreaturen.
Det roliga var att under mitt sökande på Google så kom jag underfund med att inget är nytt under solen. se här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar