Juli

Juli
Nicktistlar

tisdag 18 april 2017

Ladisdignu.

Nu kan snart göken få komma för nu ska det ätas Kajpsoppa. Tog med syrran till mitt "hemliga" kajpställe för att få hjälp att plocka. De hade inte blivit särskilt mycket större än när jag tittade till dom före påsken. På hemvägen plockade vi även nässlor som precis börjat spira. Sen hem och i väg för att spela golf som jag kommit överens med kompisar. Men det blev så otroligt kallt ute på Gotska i nordanvinden så det blev bara nio hål.
Handlade nödvändiga attiraljer inför soppkoket, laktosfritt, mjölk, grädde och smör. Sen hem för att koka soppa på kajp med inslag av nässlor så nu står den här på spisen för att ta med till lunch i morgon. Och det är då ladisdignu och göken kommer in i bilden. Man ska ha ätit kajpsoppa tre gånger innan man har hört göken första gången, då slipper man ladisdignu. Jag fick kajp över så jag kan koka mig några kok till i vår.
Kajp är det samma som skogslök, eller förvildad purjo. Växer företrädesvis vid gamla boplatser. Ladisdignu är det samma som vårtrötthet.

Och gullvivan blommar snart trots det kyliga vädret.

2 kommentarer:

  1. Jag får nog ut och leta kajp, för jag lider helt klart av ladisdignu.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är bara och ge sig ut. Men jag vet inte, jag åt i går lunchen och så gick inte allt åt så det blev en tallrik i går kväll och en i dag. Men lika trött för det, men får se hur jag känner mig i morgon.Kram/Anders

      Radera