Juli

Juli
Nicktistlar

fredag 31 mars 2017

Vårkänning trots allt.

Blev ingen uppdatering i går för det var full fart nästan hela dagen. Var upp på lotten och satte gul lök, jo jag tror på en vår och sommar i år också. Potatisen får dock stå över ännu så länge, det ÄR ännu bra kallt i jorden. Sen var det lite handel och så hem för att plantera om de sista tomaterna som var på väg att växa ur de små krukorna.
Jazzklubb med Merit Hemmingsson och Nordic på kvällen och naturligtvis hade jag tänkt gå dit. Men lagom till började bli dags så började det regna med snö inblandat. Inte kul att cykla ner på stan och bli dyngsur innan man kommer under tak, och ta ut bilen kändes inte aktuellt. Kom på att dotera kanske är hemma, hon brukar annars vara på resande fot i jobbet i veckorna. Ringde och fick inget svar men hon ringde upp efter nån minut, jo hon var hemma och kunde visst tänka sig att agera taxi för mig.
När jag blev avsläppt nere på torget tänkte jag att här blir inte mycket folk i kväll i det här skitvädret men det var kö ännu i kassan när jag kom. Fullt av folk överallt och många som hade tänkt äta men fick inget bord. En hel del som inte tillhör de vanliga stammisarna var det, troligen för att det var Merit som skulle spela. Hon är ju gotlänning sen ett tiotal år tillbaka.
Precis när jag kom in så presenterade Örjan K Nordic och de kom upp och spelade ett knippe låtar i deras folkmusikstil, banjo, cello och nyckelharpa, inte den vanligaste sättningen. Efter ett tag kom Merit upp och satte sig vid hammondorgeln och en batterist kom även upp så drog de loss. Otroligt bra samspel mellan spelemännen, och de såg ut att njuta lika mycket som vi i publiken. Efter paus började Merit och batteristen, de hade även bytt ljudtekniker, och eftersom jag satt på mitt vanliga favoritställe precis framför teknikern så hade jag full koll på honom. Och jag såg nästan lika mycket på honom som på scen. Han var helt inne i musiken och stod och blundade, gungandes med till musiken när han skötte spakarna. Kul att se.
Så småningom blev de andra killarna en efter en uppkommederade och när de spelat sista låten och blivit avtackade så drog de av Jämtländsk brudmarsch som extranummer. Nostalgi, nostalgi, men vilket sväng !
Trots att jag hade bud på skjuts hem så gick jag hela vägen muntert trallande, regnet hade upphört.

I dag har det inte blivit så mycket av mig, om man nu undantar det vanliga pysslet med att förbereda inför möten. Men på eftermiddagen tyckte jag det var dags för en liten koll på A7-fältet i förvandling så jag gick i väg trots att det började dra i hop sig till regn igen. Men attan vad de bygger där på fältet, har ju kommit på att jag ska försöka dokumentera lite, bara så där för mig själv. Får väl fixa till ett bildspel så småningom nån gång, bara synd att jag inte tänkte på det när de började bygga för ganska många år sen. Här kommer några bilder från dagens vandring.
Kulfånget på pistolskyttebanan som senare användes att för övningsmåla graffiti 
står ännu kvar mitt i alltihop.

Ny huslänga på Ada Blocks gata.

Och här ska det tydligen vara öppna vyer åt alla håll på 
Greta Arvidssons gata.
Samma gata åt väster.........

.........och åt öster.

Lämligt nog har de byggt en självtvätt för bilar och större fordon
precis intill återvinningen.

Och sen blev det återfärd genom Furulundsskogen där fåglarna har kommit i gång med sin vårkonsert, starar och koltrastar flöjtar, rödhakar och gärdsmygar lite mer knorr på drillandet, grönfink och bergfink nästan skorrar och duvorna kuttrar. Fagningsblommorna, Vitsippor, är på väg att slå ut, några dagar till och hela bokskogen lyser vit på marken. Jag tror definitivt på våren.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar