Juli

Juli
Nicktistlar

tisdag 24 januari 2017

Bra uteväder i dag.

Det blev först  från Snäck till Själsö och tillbaka i dag. Några gärdsmygar, änder och svanar. Jag har blivit med ålderns rätt, ganska sen på morgnarna och det är egentligen inget bra om man ska fågelskåda. Det är ju full fart på fåglarna på tidig förmiddag för att de ska äta upp sig. Sen tar dom det lilla lugna för att mot eftermiddagen försöka få i sig föda igen för att överleva en ev. kall natt.
Gick längs med stranden nedanför Mramaris och där började det komma
upp en grön matta av gräslök. Nu blev bilden ordentlig suddig men jag lägger in ändå.

Har funderat ett tag på om jag ska köpa en ny tubkikare eftersom den jag fick överta av broderen för ett stort antal år sen har sett sina bästa dagar. Infästningen till stativet har gått sönder och det håller inte med lim. Och utan stativ går det dåligt att använda en tubkikare. Men nu har jag börjat bli sugen på att skaffa en lite bättre kamera och det går kanske att skaffa något så man kan kombinera. Men i vanlig ordning är vägen från tanke till beslut rätt lång. Jag får försöka använda mobilen så länge och handkikare.

                                           
                       Försöker att lägga in en en liten snutt som jag tog i dag, det är nåt visst med vatten.

Drog sen vidare till Södra hällarna där det har kommit upp en fågelmatning nedanför Leva. Tänkte jag skulle dit och se var och hur det såg ut. Gick förbi reningsverket när jag ändå var där för det håller till en forsärla i de öppna dammarna. Den är svårsedd men den finns där, i dag gick jag bet igen. Sen rätt över fältet och in i skogen och träffade på en kille där som hade samma ärende som jag. Vi hittade matningen nedanför Kungsladugården vid sidan om den relativt nylagda spången. Jag har träffat honom då och då i fågelmarkerna men då har han alltid haft sällskap av en tjej som sitter i permobil och av naturliga är det något begränsat var de kan ta sig fram. Men, nu kom hon rullande från andra hållet i sin permobil på spången. Det är någon som verkligen har tänkt till när dom har handikappanpassat reservatet. Spången som går genom den sanka snårskogen är nog en tre-fyrahundra meter och bred med särskilda sittplatser. Och där framför en sittplats har GOF flyttat fågelmatningen till. Och står man bara still och väntar så kommer fåglarna till en snällt och hungriga. Fick tre nya arter för året där.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar