Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 26 december 2016

Annandag.

Och så var julen över det här året med....eller, är det så att den varar intill påska. Efter två dagar med en hel del god mat, goda drycker och godis så har jag varit lite sparsammare i dag. Ställde mig på vågen i morse och det verkade som den började protestera, den ville inte riktigt tro på vad det stod såg det ut som. Men det var nog för att batterierna ärgar när de är i ett fuktigt badrum. Fixade lite med dom, med resultat att jag får nog späka mig resten av året.
Tog en promis ner över hamnen och när jag kom bort till Kallis så var där två grabbar som gjorde skäl för kallbad. I bara badbyxor på badbryggan så passade de på att doppa sig, visserligen inte så många sekunder för var och en, men ändå, brrr. Ett antal flanörer på strandpromenaden stannade upp och tittade, förundrat skrattande, ruskande på huvudet. Men även spontana applåder.
Fortsatte min vandring in genom kärleksporten och till Botaniskan, rosor som blommar ännu, blev ingen bild för det var en kille med kamera som plåtade ur alla möjliga vinklar. Så jag tyckte inte jag skulle ta upp min mobil och fota med den.
Plockar med ett kort som jag tog dan innan julafton när jag gick upp över det så kallade A7-fältet.


En stor bred gata med gång/cykelbana på båda sidor har byggts upp till de gamla förråden som det nu bara återstår ett av. Ett brann ju ner för nåt år sen en sen kväll och det andra stora har dom rivit för att så småningom ge plats åt nyare kåkar. Det som retar en mest är att vägen är likadan ett hundratal meter fram sen har de lagt stora stoppdäck i vägen. Det går att komma förbi med cykel men med bil är det kört att använda fortsättningen på Törneqvior. Tar väl några år till innan de har bestämt sig om och hur de ska ansluta till rondellen vid Biltema.


Den här mannen fotade jag i förbifarten på julafton, en väldigt upptagen man som var på väg med säck över axeln för att glädja ett antal barn med föräldrar. Vad jag har hört blev det mycket lyckat med barn som var mer eller mindre reserverade när han bankade på. Men efter att ha gått fram och fått i från säcken lyste de upp mer och mer för att till slut vinka av gubben i dörren. Tyvärr så fick de inte se renarna för det var ju inget slädföre precis. 

1 kommentar:

  1. Så roligt att du träffade på en riktig tomte.
    Vågen går det inte att ställa sig på förrän en bra bit in i januari.
    God fortsättning!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera