Juli

Juli
Nicktistlar

tisdag 1 mars 2016

Ny månad

Snart dags för att kasta av dubbdäcken tycker jag, har visserligen varit kallt om nätterna nu ett tag så visst är det lite slirigt. Mötte en bil i Bilcityrondellen i fredags morse, han kom med bredsladd söder-ifrån och tog kurvan upp mot P18, men lyckades hålla sig i rätt fil som tur var.
Har varit ute söderut för fortsatt röjning och har krånglat lite med Lantmäteriet. De är ju så noga med att rätt papper ska in och att det ska gå rätt till, det är bara att skaffa nya handlingar och göra om på nytt. Men det är ju av misstagen man lär sig säger dom.
Har till och med hunnit med ett par fågelskådarrundor, Gravänder, tofsvipor och till och med sånglärka på årslistan. Och i går tog vi, jag och storebror, oss tid att åka ner till Nisseviken. Det första jag får se är en havsörn ute på Snabben, sen upptäcker jag även fyra nykomna större strandpipare ute på sandbankarna. Och när jag kom hem i går kväll satt en koltrast och spelade så fint i det sista kvällsljuset, så visst är det på gång. Första lilla blåsippsknoppen har jag förevigat här till höger.
Det finns ju hopp även i år !

5 kommentarer:

  1. Jag har letat efter blåsippsknoppar men inte hittat någon ännu, så jag får njuta av din.
    Ha en fin fortsättning på veckan.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det syns ju inte så mycket av den förstås, men på södersidan av Lummelundaån i
      solen brukar de vara tidiga varje år. Det blir vår i år med. Kram/Anders

      Radera
  2. Tofsvipan är ju ett vårtecken om något

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tofsvipan, eller bläcku som vi kallar den för, brukar vara tidig.
      Många gånger kan det bli bakslag på våren med snö, men de brukar klara sig
      ändå trots nån dm med snö tillfälligt.Anders

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera