Juli

Juli
Nicktistlar

onsdag 24 juni 2015

Mycket sång är det !

Konserten i Stallet på Fridhem blev lyckad, näst intill fullsatt. Ord och toner satt kanske inte alltid rätt men det var uppskattat av publiken, c:a nittiofem st uppskattade jag det till. Eftersom vi inte tog inträde så var det svårt att räkna. I stället fick de lägga när de gick ut och allt går oavkortat genom Röda Korset till de behövande i Nepal.
Vi började gemensamt, sen tog Munay över ett tag innan de två musikerna, fiol och gitarr, spelade ett antal låtar. Bl. a. tre polskor från olika landskap där Åkermans polska från Gotland ingick. Sen tog vi i Öronfröjd över innan vi avslutade gemensamt och där även publiken fick vara med. Först allsång, sen långdans från Sollerön eller Brudmarsch av Leisme Per. Där fick Karin och Bissan upp oss alla och minst hälften av publiken till en riktig långdans. Vi fick många uppskattande ord efteråt för att det hade varit bra fart hela tiden. Kul !
Vid lunchen var jag nere i Domkyrkan och lyssnade på Göteborgs Kammarkör under ledning av Gunnar Eriksson. De är ju nere och ger en konsertserie och i dag var enda chansen för min del. Den här konserten hade de tillägnat kompositörer med anknytning till Gotland. Så Lars Gullin och Elisabeth Hermodsson var representerade med var sina tre låtar. De avslutade med en psalm av Evert Taube, enligt Gunnar hade han blivit tillfrågad om att göra en för nya psalmboken då hade han svarat att varför sjunger ni inte den jag har skrivit. Så de sjöng den, Så länge skutan kan gå ! Som extranummer fortsatte de på de tre accord som Taube brukade använda. Några började på en låt, några tog upp en annan, och så fortsatte de. Jag räknade till att de sjöng minst åtta Taubelåtar samtidigt men jag tror jag missade en eller kanske två. Fantastiskt att de kunde hålla ordning på var och en. Och Gunnar själv står där bara och myser med nästan helt omärklig dirigering.
Och i morgonbitti bär det av, rapport kommer.

2 kommentarer:

  1. Lycka till på resan!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så här i efterhand, vi hade det bra hela tiden i stort.
      Delar med mig efterhand.Kram Anders

      Radera