Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 10 november 2014

Långweekend.

Befann mig söderut i helgen, nåja så himla långt söderut var det ju inte. Inte var det mycket till sol heller. Broderen ska ha in en ny matta i vardagsrummet i det gamla föräldrahemmet. Hela rummet måste tömmas och det står några riktigt tunga möbler där så bärhjälp behövdes.
Jag passade på att få nya däck fram på bilen så att jag inte får bakläxa på besiktningen nästa tisdag.
Ännu har jag tänkt att man kan ta sig fram med sommardäck ett bra tag till. Ringde till däckfirman och de hade däck hemma, och ännu hade det inte varit någon rusning att lägga om till vintersulor så jag fick tid i fredags. Eftermiddagen gick åt till att plocka ur och förbereda skåpen för flytt. Eftersom den store går arbetslös efter studenten i våras hade jag lejt in honom till bärhjälp. När han dök upp fram på lördagsförmiddagen gick det som en dans att få ut möblerna. I bara farten så fortsatte vi med att riva ut den gamla, slitna mattan. Så nu kan mattläggaren få komma.
Eftersom det varit strålande väder hela lördagen bestämde jag mig att gräva upp jordärtsskockorna som står därute i det gamla trädgårdslandet. Jag grävde ner några stycken när jag flyttade från Hemse för snart tjugofem år sen. De där två-tre knölarna har nu förökat sig ordentligt och trots att jag och brorsan försökte gräva upp allt för ett antal år sen så frodas de där ännu. Blev en rätt skaplig skörd och jag undrar om det kan bli nån rätt med jordärtsskockor i på en viss krog här i stan. Syrran som även var ute lagade till en gratäng på lördagskvällen, gott men sätter fart på magarna ska jag säga. Inte så konstigt att vissa benämner dem "fispruppar"


Söndagen blev det en färd ner till Nisseviken och Grunnar, ganska magert med fågel om man bortser från fem Grågäss och en Havsörn förutom alla hägrar, gräsänder, krickor och vigg.
Lite Trattisletning på Lingen gav inte heller något så jag hoppade upp på gräsklipparen när jag kom tillbaka. Broderen krattade löv och jag såg till att alla gräsytor, och det är inte så lite, blev tillsnyggade.
Tillbakafärden till stan gick över Mästermyr när det ännu var något så när ljust. Tvåhundrafyrtioen Sångsvan räknade jag in på en morotsåker och en Blåhökshona blev bonus. Så satt det ju som vanligt höll jag på att säga, en Kungsörn och spanade från toppen på en elstolpe.

Dagen har gått åt till höstmöte med PRO-distriktet ute i Västerhejde bygdegård och kvällen har jag ägnat åt att uppdatera hemsidan för Visby PRO. Nu är det dags att börja ladda för Kronholmen i morgon. Minst två varv på niohålarn blir det nog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar