Juli

Juli
Nicktistlar

söndag 27 april 2014

Fågel- och manskörssång.

Hade en lite lagom slö förmiddag med lite pyssel med tomaterna och en pepperoniplanta som inte verkar trivas utomhus. Såg lessen ut i går hela dagen men hade piggnat till i natt, kom ut och började genast att hänga med bladen. Efter en skvätt vatten blev det lite muntrare men inte helt bra. Så förrän jag drog söderut efter lunchen plockade jag in den och en av de stora krukorna om det skulle börja blåsa.
Åkte ut till Hemse för att gå på NS:s konsert i Gullinsalen på Folkan. Kombinerade dock med att besöka gamla marker för lite fågelskådning. Ringomedammarna där jag fick två nya årskryss, Svarthätta och Drillsnäppa. Sen bort till Kauparvedammen där jag fick se årets första gässlingar, tre stycken som sam i skydd av mamma och pappa Grågås i dammen. Ovanför dammen flög det minst tio Hussvalor och fångade flygfän. Eftersom en svala inte gör någon sommar bör ju tio innebära att det i det närmaste är sommar.
Sen i väg upp på Hemse och Folkan där, som vanligt höll jag på att säga, ortsborna lyste med sin frånvaro. Frågan är om kören eller publiken var störst. Killarna i NS gav dock järnet hela tiden med lite allvar, lite spex och åter lite allvar. NS startade som en dubbelkvartett med dirigent = Nio Sångare, därav namnet. Nu är de betydligt fler, uppemot trettio stycken stod på scenen i dag. Deras nya kvinnliga körledare Karin Eklundh har till och med infört lite afrikanska sånger och de avslutade med Sithi Jabula så det riktigt svängde till.
Som extra extranummer fick vi i publiken sjunga och gunga med i Hamba Nathi. Kanske inte en av deras höjdarkonserter men väl värd inträdet, och en större publiktillströmning.
Avslutade Hemsebesöket vid systersonen som höll på med att koka Ramslöksolja men tog sig tid att bjuda på fika och visa upp sitt nytillverkade växthus. Och trots att det blev sent förrän jag kunde ta in resten av tomatplantorna så såg de ut att må gott ändå.

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för ditt besök Anders!
    Tror att du hade rätt i att det var en tornfalk jag fotat,
    inte helt lätt att hålla isär alla rovfåglarna, tycker jag.
    Lycka till med tomatodlingen!
    Mvh Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den lite brunröda färgen och mustaschstrecken tyder på det.
      Brukar vara nöjd om man kan gå ut och få sig en eller annan solvarm
      tomat under sommaren. Gott/Anders

      Radera