Juli

Juli
Nicktistlar

tisdag 28 augusti 2018

Odlingspyssel.

  Rensar på balkongen, tomatkrukorna tömmer jag från de sönderblåsta plantorna. Mindre att vattna framöver därute och nu regnar det ju lite till och från så det sköter sig självt. Den gamla jorden tog jag med mig upp till komposten på kolonilotten. Passade också på att rensa ur lite som jag var förbi återvinningen med.

  Däruppe på kolonin har det satt ny fart efter det regn som har kommit. Ogräset behövs hålla i schack och det odlade som är kvar växer så det knakar.

  Gurkor och morötter finns ännu att plocka, brockolin som står bortom grönkålen blev inte mycket av. När regnet kom så gick den upp i blom med en gång. Jag har fått några kok ändå och har ansat dom lite för att eventuellt få lite mer. Dillen har även den börjat växa om igen och den sena potatisen har däremot börjat vissnat ner.


  Till och med den här lilla gynnaren fick jag se att den har börjat växa. Har vattnat hela sommaren men icke. Men nu så, har fått den av en granne och kommer inte ihåg vad den heter men den är av 
Dhaliasläkte och ska tas in på hösten. Har haft den i garaget under vintern och satte ut den på ett lite lämpligare ställe trodde jag. Men sen har jag konstaterat att den troligen inte överlevde att stå i ett garage. Men tji vad jag bedrog mig. 


Härifrån har jag fått den lilla plantan så jag har tänkt att jag kan nog få en ny
planta till nästa år. Hon har tre krukor till på baksidan av huset och hon vet
bättre än jag hur man ska sköta dom. 
Dom odlas för färgerna på bladen och bildar inga riktiga blommor.

3 kommentarer:

  1. Inte för att jag är någon expert på området, men kan det vara kanna? Sonen har ett par krukor med kanna och de är jättefin med väldigt vackra blad och högväxta röda blommor.
    Ha en fin onsdag!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, dom här har inga riktiga blommor över huvud taget. Den odlas bara för
      de färggranna bladen. Jag återkommer när jag har träffat grannen.
      Kram/ Anders

      Radera
  2. Grönkålen ser finfin ut.......

    SvaraRadera