Juli

Juli
Nicktistlar

fredag 5 oktober 2018

En tur till östra delen av ön.

  Tänkte jag skulle hitta någon svamp i år men det verkar vara ont om den enligt utsago. Meningen var att jag skulle få tag på rödgul trumpet eller trattisar men inte. Men när jag gick där i skogen så var det en liten grupp med vanliga kantareller jag hittade. Och det blev enda skörden, blodriskor såg jag en del men de var angripna av mask allihop. Och en hel del vit eller lömsk flugsvamp såg jag, men de fick stå de också.
Kantarellerna räckte till en stuvning till två mackor så det var ändå det.

  Blev några gamla fiskelägen som jag passade på att besöka när jag ändå var i de trakterna. Först var jag ner till Baju i Anga socken, där är det tydligen dansas i bland på sommaren. En estrad framför en dansbana ligger inne i fiskeläget.
Bodarna fotade från estraden med dansbanan framför mig.


 Sen fortsatte jag lite längre norrut och åkte ner till Hammars i Norrlanda socken. Där var det asfalt hela vägen ner, fem kilometer, på den smala vägen. Ganska många bodar i bra skick allihop. Liste ängar, ett naturvårdsområde ligger strax i jämte men där var jag inte inne i dag.


Jungfruburen är heter den här lilla stugan som ligger lite för sig själv.
Det är hembygdsföreningen som byggt och förvaltar den.
Om de stänger in jungfrur där förtäljde inte den lilla skylten till höger om dörren.

Klicka på bilderna !

  Sen var det dags att se till att hitta hem på de kringelkrokiga vägarna därute i öster. Men det gick bra och som sagt kantarellerna blev snabbt uppätna, smaskens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar