Juli

Juli
Nicktistlar

måndag 27 augusti 2018

Golf med mera.

  Har haft problem med att bli sen på morgnarna ett tag nu så jag var lite orolig att jag skulle försova mig i går morse. Men icke, vaknade tidigt och hoppade ur sängen för frukost. Skapligt väder såg det också ut som. Men när jag gick ner till bilen så började det stänka, och när jag kom ut mot Follingbo så regnade det ordentligt. Tur att jag inte ska spela själv tänkte jag. På skogen mellan Buttle och Etelhem öppnade sig himmelen totalt och jag hade problem att se vägen. Som tur var avtog regnet ju mer jag närmade mig När.

  När det var dags för samling för damerna som skulle spela den Öppna damdagen så såg det faktiskt riktigt hoppfullt ut. Och tänk vi fick inget regn på När under hela dagen, även solen sken nästan hela dan. Start vid nio och tjejerna spelade på utan att jag behövde ingripa i något regeltrubbel nån gång. Efter tre timmar och fem minuter kom första bollen in och de sista var inne en knapp halvtimme efter. Jag hade resultaten klara lagom tjejerna tog kaffet efter maten, och prisutdelningen var snart avklarad.

   Efter egen lunch och lite efterjobb så körde jag ut till Närsholmen för att eventuellt få se någon fågel. Hade tur och fick se en Tornfalk på direkten och satt i bilen och kollade in de ett tag. Fortsatte ut till Glasskär där jag såg ett par som satt och fikade vid bordet därute. Jag knallade ut mot udden och fick se några vadare på flytt som rastade. När jag gick tillbaka till bilen så hade frun ställt upp sin tubkikare och jag var ju naturligtvis tvungen att prata lite. Det visade sig att hon var skådare men maken var bara med för att dricka kaffe som hon uttryckte sig. En trevlig liten pratstund blev det, och vi fick även lite obsar.

  Fortsatte ut runt fyren, var ju tvungen att ta ett kort av den när jag ändå var därute. Men jag vet inte, ser nästan ut som den håller på att ramla omkull...eller ?

  Fick även se en Lärkfalk som satt därute i buskarna strax före fyren. Så fick jag för mig att jag skulle åka förbi Dalbodammen. Det är en stor damm som ligger ett par tre kilometer från golfbanan men som vi får vatten till bevattningen av golfbanan i från. Hörde av vår greenkeeper att vattnet var på upphällningen. Och inte var det mycket vatten där inte. Frågan är vad mjölkbönderna ska få vatten till djuren om det inte snart börjar regna lite ordentligt även därute på östsidan av ön. 


  Gjorde ett försök till omplantering av en kaktus i förmiddags. Den har blivit så stor så det blev så mycket pinnar för att hålla den uppe så nu var jag less på den. Tog det översta delen av den,en sorts Opuntia, och satte i ny jord i en kruka. Får se om den tar sig, annars har jag två krukor till med avkommor av moderplantan. Trots grova handskar så fick jag plocka taggar ur fingrarna. Är det inte kaktusar så är det björnbärstaggar att slåss emot. Men kunde i alla fall åka ut till Gotska och vi var fyra stycken som gick våra arton hål därute med regnet mer eller mindre hängande i luften hela tiden. Men man får ju tåla en del.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar